Sari la conținutul principal
Poezie.ro
Eseuri

ESTE POETICUL O CALE DE CUNOAŞTERE ŞI ACŢIUNE? – COMENTARII LA HEIDEGGER

12 min lectură·
Mediu
Gorun MANOLESCU (prof. dr. asociat al Institutului AI al Academiei Române) gorunmanolescu26@gmail.com Abstract. According to Heidegger there are some dangers threatening a rational thinking. But it seems to be another way of knowledge and action beyond of such a rational thinking. And it is the Poetry. KEYWORDS: rational thinking, poetry, being, „ecstatic”. NOTE: 1. Mulţumesc Domnului Victor Homescu care a avur răbdarea să urmărească şi celelalte două componente ale mini-trilogiei dedicate “Intervalului” („Apofatic şi catafatic” şi „Castaneda şi vânătorii tolteci”) aflat între Fizic şi Divinitate. Unii spun că acest interval ar fi ceea ce înţelegem prin “fenomenologie” (Husserl). Mihai Drăgănescu îl numeşte “Ortofizic” cu nişte precizări fundamentale vizând un anumit tip de “Informaţie Creativă” – “Fenomen” ca locuitor al Intervalului. 2. Articolul reprezintă traducerea în română a lucrării autorului publicată în European Scientific Journal December 2013 /SPECIAL/ edition vol.4 ISSN: 1857 – 7881 (Print) e - ISSN 1857- 7431, cu titlul “«LE POETIQUE HABITE DANS L’HOME » – COMMENTAIRES SUR HEIDEGGER” &1. Poeticul locuieşte Omul - parafrazând şi comentându-l pe Heidegger Poeticul locuieşte Omul. Aceasta este o parafrază a unui citat la care recurge Heidegger, aflat la începutul paragrafului V din capitolul Arta şi spaţiul al cărţii sale Originea operei de artă (Heidegger, 1982: 201). Iată citatul original: ’Plin de merite, şi totuşi în chip poetic, locuieşte Omul pe acest pământ’ ¬ (Hölderlin) De ce mi-am permis această parafrază? Pentru că mi se pare mai adecvată celor pe care doresc să le spun. Deoarece Heidegger (Op. cit. : 208, Note aparţinând lui Liiceanu Gabriel la capitolul Arta şi spaţiul.): „Poezia reprezintă, pentru Heidegger, cealaltă mare cale de acces la adevărul Fiinţei. Poetul este un mediator şi un mesager…el devine agentul unei rostiri esenţiale (Sagen).” §2.’Trei pericole ameninţă gândirea’ (Ibid.: 316): „[a]Pericolul cel bun, şi de aceea mântuitor, este vecinătatea poetului-rapsod. [b]Pericolul cel rău, şi de aceea cel mai aprig, este gândirea însăşi. Ea trebuie să gândească împotriva ei însăşi, ceea ce doar rar îi stă în putinţă. [c] Pericolul de-a dreptul nociv, şi de aceea dătător de rătăcire, este filozofarea.” La acestea voi adăuga încă unul: [d] Tehnicul - cel mai periculos şi nociv - care deşi nu este menţionat expres de Heidegger, îşi găseşte locul deosebit în a sa Origine [a] operei de artă. Căci, de asemenea, el locuieşte, dar şi tinde să înlocuiască Omul, înglobându-l. Acest ultim aspect nu va face obiectul prezentului text, urmând a fi ulterior discutat. Voi începe cu ’Pericolul cel rău…’ şi vom vedea pe parcurs cum acesta se întâlneşte cu celelalte două. §3.Pericolul cel rău, şi de aceea cel mai aprig, este gândirea însăşi. Ea trebuie să gândească împotriva ei însăşi… Unii comentatori vorbesc despre un eşec al gândirii filosofice (europene), în general, şi al celei heideggeriene, în particular, atunci când caută filosofic raţional să „prindă” Fiinţa fiinţării. Şi aceasta deoarece (Cornea, 210: 46): „Alungarea nefiinţei a născut, de fapt, o utopie a Raţiunii absolute în gândirea europeană, o inegalabilă putere de a dura peste secole şi milenii. Utopie a raţiunii? Poate ar trebui să vorbesc despre Utopia pur şi simplu, în forma ei cea mai pură, mai metafizică şi mai abstractă. A extrage fiinţa din îmbrăţişarea nefiinţei, a o exclude apoi hotărât pe cea de a doua ca pe ceva impur şi nefast, lăsând în loc numai fiinţa unică, imobilă şi perfectă; a invoca ca un iluminat, zeiţa Raţiunii pentru a garanta reuşita operaţiei – nu-i asta tocmai descrierea cea mai generală a Utopiei? Sau, poate, e cumva chintesenţa acelei curioase preocupări cvasi-utopice pe care, de două mii cinci sute de ani, persistăm să o cultivăm mai bine sau mai rău, numind-o ’filosofie’…” Să fie încercarea lui Heidegger ultima de a salva, prin filosofie, o asemenea utopie? Spune Parmenide, cel care a stat la originea ei [Citat în Heidegger Martin (1999), Introducere în metafizică p. 151] „Ei bine, voi spune aşadar: tu ia însă aminte la cuvântul pe care-l auzi (despre aceasta): Care sunt singurele căi ce pot fi luate în seamă pentru o interogare. Una: cum este (ce este ea, fiinţa) şi cum imposibilă (este), de asemenea, nefiinţa. Aceasta este cărarea încrederii întemeiate, căci ea urmează stării de neascundere. Cealaltă însă: cum nu este şi totodată cât de ne- cesară nefiinţa. Aceasta deci, astfel vestesc, este o potecă ce nu trebuie urmată defel, Căci nu poţi cultiva cunoaşterea nefiinţei, de- oarece nu poate fi prinsă nicicum …” În Fiinţa şi timp, apărută în 1927, Heidegger face o primă tentativă eşuată când doreşte, cu disperare, să găsească direct – cum altfel, decât filosofic? – esenţa «fiinţării», adică «Fiinţa» acesteia, în momentul în care, într-adevăr, această «fiinţă» ’iese din ascundere’. Şi ajunge la concluzia că acest lucru se întâmplă doar atunci când subiectul, „înţelegându-se pe sine şi lumea sa în chip ecstatic (s.m. G.M.)…Dasein-ul factic [apare] în aceste orizonturi (s.m.) către fiinţare…” (Heidegger, 2003 : 485). Iar, prin aceasta, de fapt, se părăseşte domeniul unei filosofii «raţionale» a unei Raţiunii absolute, abstracte (ajunsă la apogeu la Kant şi Hegel). Iar Heidegger se întâlneşte cu un astfel de ecstatic, ajungând astfel la limita la care ne conduce „Pericolul cel rău, şi de aceea cel mai aprig, [care] este gândirea [raţională] însăşi. Ea [trebuind] să gândească împotriva ei însăşi…”. La un ecstatic care pare a fi de natură mistică. Ajunşi în acest punct al expunerii voi apela la o lucrare ciudată, mult diferită de celelalte ale lui Derrida şi puţin luată în seamă de comentatori. Şi anume, la Credinţă şi cunoaştere. Veacul şi iertarea. ( Derrida, 2004). Care îl opune pe Heidegger lui Kant. Acolo el vorbeşte de trei locuri: Insula (vezi şi cea a lui Euthanasius eminesciană, spaţiu al vieţii, cât şi al morţii), Pământul Făgăduinţei şi Pustia. De fapt toate trei par a se subsuma unui Pustiu interior în care ( Derrida, 2004 : 13 – 5) : „ … [există uneori un loc] fără ieşire sau drum sigur, fără cale şi fără sosire, fără exterioritate din care harta să fie previzibilă, iar programul – calculabil …o anumită epokhè care constă – pe drept sau pe nedrept, căci miza e foarte gravă – în a gândi [misticul] sau în a [îl] face să apară „în limitele simplei raţiuni”…Întrebare conexă: ce mai rămâne azi din acest gest „kantian”? Cum ar arăta azi o carte intitulată, precum cartea lui Kant, ’Religia în limitele simplei raţiuni?’… ’’ În care Kant s-ar strădui să dea seamă de originea raţională a unui rău care rămâne de neconceput pentru raţiune, afirmând în acelaşi timp că interpretarea Scripturii excedă competenţele raţiunii şi că, dintre toate „religiile publice” care au existat vreodată, doar religia creştină va fi fost o religie morală. Aici nu este nici un fel de contradicţie. Ci doar o imensă confuzie între religie (fie ea şi creştină) şi mistică. Pentru că, aşa cum spune Derrida, Heidegger – sesizând acest fapt de pe poziţia unui protestant, ajunge la concluzia că Revelabilitatea precede orice Revelaţie a oricărei religii („Că vinovat e tot făcutul/ Şi sfânt doar nunta, începutul”, Ion Barbu). Adică sentimentul mistic apare şi însoţeşte Omul încă de când acesta a devenit Homo sapiens printr-o mutaţie bruscă a Omului neanderthalian. Iar mistica nu prea are nici o legătură cu morala, fie ea chiar şi «legea morală din mine» cum zice Kant în Critica Raţiunii pure. Şi, dacă chiar ne referim la religia creştină, sare în aer Ţuţea (Ţuţea, 1992: 25): „Spunea Kant că el e propriul său legiuitor şi stăpân [atunci când afirmă «Două lucruri au mişcat deopotrivă sufletul meu: cerul înstelat şi legea morală din mine»]. Spunea că e el legiuitor şi stăpân. Lucru la care eu am făcut aşa: Pârţ! Aşa e el legiuitor şi stăpân, cum sunt eu popă aici în cartier. Cum să fii legiuitor şi stăpân într-un univers în care eşti înlănţuit?...Ştiţi dumneavoastră unde e omul…absolut liber? Într-o bisericuţă de lemn din Maramureş, unde sacerdotul…vorbeşte de mistere, de taine şi se lasă învăluit de ele…” Acum Ţuţea nu mai este «religios»; el devine mistic. Iar misticii, ca şi poeţii de altfel, s-au înţeles şi se înţeleg perfect indiferent de religia căreia îi aparţin (sau nu). De altfel, atât misticii cât şi poeţii aparţinând unui anumite religii sunt, oarecum, marginalizaţi pentru că pot deveni periculoşi pentru religia respectivă. Dar să revenim. Să se rezume totul la acel mistic; să fie singura modalitate prin care intrând în ecstatic rămânem blocaţi? Nu, dacă cel ajuns acolo va reuşi să găsească o ieşire ascunsă de comunicare cu exteriorul (un fel de centru în interiorul unui labirint, centru care constituie singura ieşire posibilă pentru că şi intrarea a fost blocată odată cu pătrunderea în labirint) şi prin aceasta să ne aducă la ’Pericolul cel bun, şi de aceea mântuitor [adică la] vecinătatea poetului-rapsod’. Odată cu Introducere în metafizică (Heidegger, 1999) (cu variante succesive începând din 1935, ca şi Originea operei de artă), Heidegger îşi schimbă strategia, apelând mai întâi la fiinţare (devenire), adică la ceea ce ni se arată în lumea noastră de toate zilele (la «facticitate» cum zice el), ca apoi să încerce din nou să ajungă filosofic raţional la «Fiinţa fiinţării» a unui absolut imuabil. Astfel, în Introducere… (Ibid.: 9) el începe cu ’Întrebarea fundamentală a metafizicii’ şi anume: ’De ce este de fapt fiinţarea şi nu, mai curând, nimic?’. Cu speranţa ca obţinând astfel un răspuns, pe de o parte, să delimiteze (implicit) domeniul metafizicii circumscris strict la fiinţare = devenire, iar, pe de altă parte, să încerce, din nou, să ajungă la Fiinţa acesteia chiar dacă astfel este depăşită metafizica. Şi ajunge, în final, la următoarele disocieri (Ibid. : 264 - 5.): „[1] Fiinţa, prin opoziţie cu devenirea, este permanenţa. [2] Fiinţa, prin opoziţie cu aparenţa, este modelul permanent, veşnicul-acelaşi. [3] Fiinţa, prin opoziţie cu gândirea, este elementul subiacent, ceea-ce-este-simplă-prezenţă. [4] Fiinţa, prin opoziţie cu obligativitatea, este ceea-ce-se-află-mereu-aici-de-faţă ceea ce este obligatoriu, nerealizat încă sau deja realizat.” Aici, prin negaţii succesive, amintind de teologia apofatică (Stăniloaie, 1996) el caută «conceptual» să delimiteze Fiinţa. Ajungând astfel din nou la o limită a Raţiunii (abstracte) pe care n-o poate depăşi «raţional». Căci ( Heidegger, 1999: 267.) spune: „Cum se poate implica filosofia [în acest caz]?...aici problema nu [mai] este să vorbim despre implicare, ci s-o împlinim…” Adică să pătrundem în noi înşine (experimentând) în domeniul Fiinţei care se află în umbra fiinţării noastre de toate zilele. Dar atunci orice posibilitate de comunicare, în mod «conceptual», dispare. Şi dacă, aşa cum am mai spus, nu suntem mistici, dar «ne locuieşte poeticul» şi mai avem şi posibilitatea de a-l revela, vom putea numai să «sugerăm» şi nu să statuăm (apodictic) pentru că nu avem cum. Aşa cum, de altfel, o face şi Heidegger în finalul discuţiei din Introducere în metafizică: (Ibid.: 266.) „Astfel, o interogare originară şi exhaustivă a celor patru disocieri ne face să înţelegem următorul lucru: fiinţa care este circumscrisă prin ele trebuie, ea însăşi transformată în cerc care circumscrie şi în temei al întregii fiinţări.” Adică ne propune o metaforă de genul unui halou/aură care înconjoară orice vieţuitoare (inclusiv plantă) cât este în viaţă, dar de care doar omul poate deveni, în anumite circumstanţe, conştient (’ea însăşi transformată în cerc care circumscrie şi în temei al întregii fiinţări’). Dar, atenţie: o asemenea aură (care poate fi confundată cu fiinţarea) este doar un semn/simbol, adică un termen mediu al acestei metafore speciale (a se vedea «metafora vie» la Ricoeur şi cea «revelatoare» la Blaga, precum şi un tip aparte de simboluri asociat unor asemenea metafore, exemplul tipic fiind notele muzicale în spatele cărora există polisemantismul melodiei şi ritmului). Şi nu trebuie să rămânem fixaţi asupra lui ca şi când atenţia noastră ar rămâne fixată asupra «degetului» care arată în loc să privim la ceea ce arată acest deget. Şi aceasta deoarece el, semnul, poate fi uşor confundat, aşa cum am spus, cu fiinţarea/devenirea – şi nu luat drept doar o indicaţie că, în interiorul nostru, sălăşluieşte Poetic - Fiinţa. Iar acest lucru este evidenţiat printr-o metaforă mult mai complexă propusă de Heidegger în Originea operei de artă ( Heidegger, 1982: 67): „În sânul fiinţării ca întreg se află un loc deschis. Un loc de deschidere…Gândit din perspectiva fiinţării, el are un caracter de fiinţă…Acest centru deschis nu este deci închis de jur împrejur de fiinţare, ci însuşi centrul care luminează şi încercuieşte – asemenea nimicului pe care abia dacă îl cunoaştem – întreaga fiinţare.” Vă las singuri să gustaţi farmecul acestei noi metafore în care paradoxul dispare. Fără a fi vorba de nici o «dialectică» (hegeliană: teză, antiteză, sinteză) ci, pur şi simplu, de sugestia metaforică. Dar dacă, totuşi, doriţi să încercăm o decriptare (şi ea încriptată), utilizând o «vedere interioară», atunci am putea, poate, «vedea» cum în centrul fiinţării în lumea noastră cea de toate zilele se deschide Fiinţa care, la rândul său, învăluie din alt topos, diferit de cel al «lumii moastre», fiinţarea/ devenirea. Bibliografie 1. Cornea, A. (2010). O istorie a nefiinţei în filozofia greacă, Bucureşti, Humanitas. 2. Derrida, J. (2004) . Credinţă şi cunoaştere. Veacul şi iertarea, Piteşti, Paralela 45. 3. Heidegger, M. (1982). Originea operei de artă, traducere Thomas Kleininger & Gabriel Liiceanu, Bucureşti, Univers. 4. Heidegger, M. (1999). Introducere în metafizică, Traducere Gabriel Liiceanu & Thomas Kleininger, Bucureşti, Humanitas/ 5. Heidegger, M. (2003). Fiinţă şi timp, traducere Gabriel Liiceanu & Cătălin Cioabă, Bucureşti, Humanitas. 6. Piatkowski, A. & Banu, I (1979). Filosofia greacă până la Platon, vol. I, partea 2-a, Bucureşti: Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică. 7. Stăniloaie, D. (1996). Teologia Dogmatică Ortodoxă), vol. I., Bucureşti, Institutul Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române. 8.Ţuţea, P. (1992). Între Dumnezeu şi Neamul meu, Bucureşti, Fundaţia Anastasia.
0602.227
0

Despre aceasta lucrare

Tip
Eseuri
Cuvinte
2.254
Citire
12 min
Actualizat

Cum sa citezi

Manolescu Gorun. “ESTE POETICUL O CALE DE CUNOAŞTERE ŞI ACŢIUNE? – COMENTARII LA HEIDEGGER.” Atelier, Poezie.ro, https://poezie.ro/atelier/manolescu-gorun/eseu/14188598/este-poeticul-o-cale-de-cunoastere-si-actiune-comentarii-la-heidegger

Comentarii (60)

Autentifica-te pentru a lasa un comentariu.

@leonard-ancutaLALeonard Ancuta
pe care toata lumea ar trebui sa o citeasca. eu nu multumesc, pentru ca o stiam, dar altii nu o stiu. sper sa multumeasca ei. dar pot spune bravo!
0
@claudiu-tosaCTClaudiu Tosa
ce este de fapt poeticul?
0
@manolescu-gorunMGManolescu Gorun
Sper că din contextul postării să rezulte cât de cât. Am să încerc să exprim mai clar părerea mea.
Ȋn filozofie există „gnoseologia” ca mod de exprimare a cunoaşterii şi acţiunii umane. Ea subîntinde: (a) ştiinţifică, (b) poetică, (c) mitico-teologicăcă dogmatică, i.e. religioasă, specifică diverselor contexte culturale. Această cunoaştere şi acţiune, sitându-se într-un interval care se află între Fizic şi Divinitate. După părerea mea, în Modernitate, începând cu revoluţia franceză din sec. XVIII şi până în prima jumătate a sec XX, cunoaşterea ştiinţifică, sub denumirea de epistemologie, le-a ocultat pe celelate două. Din a doua jumătate a sec. XX, (b) şi (c) au scăpat de subcontrol şi interacţionează toate trei, apărând o concurenţă greu de imaginat, dezastroasă şi agresivă, ea fiind utilizată şi ca mixturi ale celor trei, care a condus la Hausul actual. Cam atât, deocamdată simplificând lucrurile extrem de mult.
0
@claudiu-tosaCTClaudiu Tosa
Vă mulțumesc pentru răspuns. E corect, din eseu reiese că poeticul, așa cum îl înțelege Heidegger, nu e doar un mod de exprimare, ci o cale de acces spre Ființă, adică o formă de dezvăluire a ceea ce altfel rămâne ascuns în regimul gândirii raționale sau religios-dogmatice. Mi se pare importantă și perspectiva asupra intervalului Fizic-Divinitate. Acel Ortofizic sau spațiu fenomenologic unde poeticul, miticul și științificul par să se ciocnească, se încurcă și, poate, se fecundează reciproc. Mă interesează momentan însă altceva. Dacă Poeticul este o cale (de cunoaștere / acțiune), nu doar un mod, atunci... ce anume face ca un act să fie poetic? Care e criteriul (dacă există) al unei „gândiri poetice”? Este suficientă forma poetică? Sau trebuie să atingă o anumită deschidere ontologică, o ieșire din ascundere, cum spuneți dumneavoastră / Heidegger? Încerc să îmi dau seama dacă Poeticul este o facultate umană latentă (precum mistica) sau o alegere de perspectivă asupra lumii, ori altceva.
0
@manolescu-gorunMGManolescu Gorun
Cred că cele trei moduri de cunoştere şi acţiune au drept caracteristică principală modul de exprimare: La ştiinţific – univocitatea vizavi de ce se întâmplă la vedere în Fizic. La religios, tot o univocitate, dogmatică în funcţie de contextul cultural, dublată de alegoric care o accentuează. Ȋn fine, la poetic- plurisemantismul semantic prin metaforic.
0
@manolescu-gorunMGManolescu Gorun
La Poetic - metafora revelatorie (Blaga) sau metafora vie (Ricoeur). La stiintific si religios - metafora plasticizanta (Blaga) sau metafora moarta (Ricoeur).
0
@manolescu-gorunMGManolescu Gorun
M-am uitat rapid pe poeziile dumitale. Unele mi-au placut foarte mult
0
Distincție acordată
@claudiu-tosaCTClaudiu Tosa
În cazul ăsta oferiți o schemă solidă, dar ușor reductivă. Clasificarea îmi pare validă, dar insuficientă, pentru că nu orice poetic se reduce la metaforă și nu orice formă de poezie se exprimă printr-un registru metaforic evident. De exemplu minimalismul poetic, poezia de tensiune formală, poezia pur sonoră/ritmică/vizuală. În cazurile astea poeticul nu e doar un plurisemantism semantic prin metaforă, ci o experiență de limbaj care poate să funcționeze prin golire, pauză, ritm, tăcere, tensiune, sugestie abstractă sau chiar anti-metaforă. Poeticul poate fi revelator chiar fără metaforă, atâta timp cât creează o ieșire din linearitate, din reprezentare simplă, o deschidere spre Ființă (chiar în sens heideggerian), adică spre ceva ce nu poate fi cuprins total conceptual sau demonstrativ. Așadar mă întreb ce sens are o grilă taxonomică aplicată unei forme de expresie care trăiește aproape definitoriu prin tensiune, ambiguitate, abatere, nu în ultimul rând evadare? Am putea spune că această nevoie de clasificare e un reflex al gândirii raționale care caută să captureze într-un fel de rețea conceptuală exact ceea ce, prin definiție, scapă de fapt. Sau poate că această nevoie de clasificare e până la urmă, în sine, o manifestare a acelui „pericol al gândirii” despre care vorbea chiar Heidegger? Anume, nevoia de a reduce la concept ceea ce se manifestă doar în mod trăit, sugerat și nefixabil. Dar odată „clasificat”, poeticul nu riscă să se piardă? Mă gândesc că, poate, în locul unei taxonomii, ar fi mai potrivit să vorbim despre intensități, gesturi, dislocări - semne ale unei prezențe poetice care nu are nevoie de confirmare metodologică pentru a fi reală. Altfel spus, dacă poeticul e o vibrație a limbajului, atunci orice încercare de a-l prinde în „cușca clasificării” nu face decât să ne arate forma cuștii dar nu și zborul. Pe de altă parte, nu putem să nu luăm în considerare și faptul că poeticul nu este doar o proprietate intrinsecă a textului, ci și o chestiune de rezonanță în relația autor-cititor. Ceea ce pentru un cititor are putere de vibrație, pentru altul poate trece neobservat. Putem încerca să fixăm poeticul într-o definiție estetică, dar doar dintr-o perspectivă exploratorie, nu absolută.

P.S: Înstelez pentru text + dialog.
0
@manolescu-gorunMGManolescu Gorun
M-ai făcut să spun, în cadrul discuţiei, ceea ce eu, de fapt, „critic” la majoritatea criticilor de artă precum şi la cei care se ocupă, tot în mod „ştiinţific”, de miticul-teologic (i.e. „religii”). Şi anume că sunt bolnavi de un „conceptualismul” metafizic asociat ştiinţei. Abia, poate, de aici discuţia ar trebui să înceapă. Pentru că ştiinţa a subordonat arta şi miticul-teologic (religiile) în Modernitate. Dar acum ele au scăpat de sub obroc. De fapt arta şi religiile, ca şi ştiinţa, au fiecare, la rândul lor, un propriu mod de exprimare şi ar trebui ca zişii critici să găsească „metafizici” specifice acestor moduri în parte. Problema însă azi se complică şi mai mult. Deoarece ştiinţa, arta, religiile formează mixturi hibride care concurează în mod acerb-inimaginabil ducând la un Haus în care trăim efectiv. Printr-un donchihotism ce mă caracterizează, încerc să propun o asemenea discuţie, în acest sens, de câţiva ani buni.
Ȋn final, ca să ne deconectăm puţin, aş recurge, din nou, la „Poetic” citând din memorie: „Poezia nu este alcătuită din idei sau cuvinte, ci din sentimente” (Nichita, care ajunge astfel la „necuvinte”).
Ȋn concluzie cred că steaua pe care mi-ai acordat-o ar trebui să se refere la text. Cât priveşte acordarea ei „şi la discuţie”, cred că o asemenea discuţie, dar nu numai asupra „poeticului” abia ar sta să înceapă. Iar părerea ta excitantă, deşi pe o un singur aspect, a fost o provocare. Prin urmare dă-mi şi mie voie să îţi acord o stea pentru aceasta.
Şi ar mai fi ceva. Propun, la început, să încercăm să privim lucrurile mai general. Şi anume să începem cu ceea ce eu numesc „Intervalul”. Adică nivelul intermediar între Lumea noastră de toate zilele, i.e. empiricul Fizic, şi cel al Divinităţii. Pentru că în acest Interval se ciocnesc şi se amestecă metafizicele ştiinţei, artei (poeticul ei) şi miticului-teologic. Acest nivel pare a fi vinovat deoarece el proiectează iar empiricul implementează ce s-a proiectat. Acesta este domeniul fenomenologiei husserliene – respectiv a celei aparţinând lui Mihai Drăgănescu, dar într-un mod mult mai original, făcând apel la o „informaţie creativă” şi nu manipulatoare - şi nu al celei kantiene şi al altora pe care nu le mai enumer.
0
@claudiu-tosaCTClaudiu Tosa
Domnule Gorun,

Mi-ați ridicat o minge la fileu pe care îmi este greu să n-o lovesc, pentru că - fără să intenționați poate - m-ați transportat într-un gen de dialog pe care nu l-am mai avut de vreo 5 ani (și, trebuie să spun, niciodată până acum în acest spațiu virtual). Așadar, cu bucuria revelației de a vă fi descoperit vă răspund.

„Intervalul” pe care îl propuneți se situează, după cum îl înțeleg, cu o rigoare aproape geometrică la intersecția dintre semiotică și epistemologie, fiind nici mai mult nici mai puțin decât un spațiu liturgic fenomenologic - unde limbajul nu mai este doar vehiculul unui sens, ci devine locul unei prezențe. Practic, acolo unde fizicul și divinul se ating, locuiește și Poeticul. Ceea ce mă duce cu gândul și la mistica iudaică, unde prin Tzimtzum, Dumnezeu însuși se retrage pentru a face loc lumii - creând astfel un spațiu de tensiune fertilă, traversat de Sefirot, sfere prin care lumina divină coboară și se diseminează în existență. Întâlnim ceva asemănător și la Platon, care îl plasează pe Eros în metaxy - între zei și muritori, acesta nefiind practic nici una, nici alta, ci un duh mijlocitor, un mediu de comunicare, dar nu în sensul unui „canal”, ci al unei prezențe care face posibilă întâlnirea. Poeticul este așadar nu doar limbaj sau expresie, ci un act de retragere și de revelare simultană. Exact ca în Tzimtzum: tăcerea poetului nu e gol, ci plinul care a ales să se retragă pentru ca altceva să apară. Iar acest „altceva” e posibil doar într-un asemenea Interval - un spațiu viu, liminal, instabil și sacru.

(Ajungem astfel la dualitatea știință-cunoaștere: prima - clară, rațională, dar limitată la ceea ce poate demonstra – pretinde adesea, în mod reducționist, că este însăși uterul celei de-a doua. Însă cunoașterea nu e întotdeauna măsurabilă. Nu tot ce este cunoaștere poate fi știință, iar știința, în sensul ei propriu, nu poate fi cea care trasează granițele cunoașterii, tocmai pentru că scopul ei metodologic declarat este acela de a o explora și explica. Nu putem pretinde deci că realul există doar în limitele unui fenomen care îl explică, atâta vreme cât fenomenul însuși este incomplet și perfectibil. Ironic sau nu, fără fundamentul cunoașterii – care este observația – știința nici măcar nu ar putea exista)

În virtutea acestei paranteze mă întorc la intervalul dumneavoastră. După părerea mea, sensul său profund constă în ideea că este un spațiu în care cunoașterea nu e încă știință, dar nici mistică pură, ci o stare liminară a minții - între rațional și intuitiv, între demonstrabil și revelat. Este exact zona despre care vorbește Mihai Drăgănescu atunci când descrie Ortofizicul: un nivel al realității care nu este nici material pur, nici spiritual dogmatic, ci un câmp al informației creatoare, capabilă să genereze formă, sens, intenție. Tot aici locuiește și Poeticul în sens heideggerian. Nu ca formă literară, ci ca mod de a locui în limbajul care dezvăluie, în sensul că el nu dovedește, dar face să apară, nu explică, dar face vizibil. Așadar, în Interval, știința, arta și mistica nu se anulează reciproc, ci se întâlnesc ca forme complementare de a atinge cunoașterea - nu prin reducere, ci prin deschidere.

Discuția aceasta mă duce inevitabil cu gândul la polemicile legate de existența divinității. De-a dreptul adorabile, mai ales când cineva încearcă să susțină „ateismul științific” ca și cum știința ar avea vreodată competența de a pronunța un verdict asupra unui domeniu care o transcende prin definiție.
0
@manolescu-gorunMGManolescu Gorun
Măcar pentru o astfel de discuţie merită să fiu pe Agonia. Discuţie care n-ar fi putut avea loc pe alte site-uri (interactiv-sociale). Numai că aici discuţia noastră începe să intre în nişte lucruri extrem de complicate. Reamintesc că în urmă cu nu ştiu câţi ani, la un congres internaţional de filozofie, s-a propus o nouă ramură, în afară de ontologie, gnoseologie, etică, logică, limbaj, minte, etc, şi anume una a „creativităţii” ( nu era vorba, nici pe departe, de una „creaţionistă” de care se ocupă diversele religii; sau, poate, cine ştie, şi de ele). Ori fenomenologia lui Husserl şi nu a altora, pare a intra tocmai pe acest domeniu şi ea este continuată, într-un mod extrem de original, de Mihai Drăgănescu care ia în considerare „informaţia ca principiu, cel puţin la egalitate cu materia”.
Simt că în acest moment dialogul nostru începe să aibă nişte potenţialităţi extrem de importante atât pentru noi, dar, sper, şi pentru alţii. Ȋn acelaşi timp, lucrurile devin din ce în ce mai interesante şi nu mai pot fi continuate în modul în care s-au desfăşurat până acum pe Agonia. Având în vedere că de peste 20 de ani mă preocupă această temă şi pare că şi pentru dumneata ar prezenta interes, aş îndrăzni să îţi sugerez să parcurgi, în limita timpului disponibil, cartea mea publicată „Eseu despre modelul onto-informaţional-fenomenologic propus de Mihai Drăgănescu” pe care o pot trimite în PDF, dacă vei binevoi să-mi dai adresa de email. Apoi, văzând şi făcând, ajungând poate la o colaborare.
0
@doru-mihailDMDoru Mihail
Îmi cer iertare că pătrund printr-o ulucă laterală în acest schimb de idei rafinat – spațiu care, fără îndoială, pare să fi devenit între timp un interval în sine, locuit simultan de Ființă, Eros și Sefiroți. Nu intervin ca să tulbur liniștea sacră a acestui câmp semiotic-liminal, ci doar cu intenția de a-mi regla instrumentele de recepție, întrucât am constatat că, pe alocuri, frecvența poetică a discursului domnului Tosa tinde să depășească banda audibilului rațional. Pe scurt: am avut impresia că s-a deschis un port TCP/IP direct către Absolut, dar fără handshake cu realitatea imediată.
Termenii – fiecare dintre ei cu greutatea unui concept academic ambalat în catifea mistică – se succed cu o eleganță aproape liturgică, dar pe alocuri ai senzația că asculți un cor de idei în latină veche, acompaniat de o orgă semantică pe care doar inițiații știu s-o acordeze.
(Paranteză discretă: prețiozitatea excesivă a limbajului e o formă subtilă de dezvăluire a Ființei... sau, după caz, un fel de obfuscation poetic).

Îmi dau seama că, probabil, chiar aceasta era intenția – să transpună gândirea într-un spațiu liminal între poetic și fenomenologic, unde fiecare cuvânt „nu spune, ci face să apară”. Dar dincolo de această performanță stilistică, mă întreb timid (și cu tot respectul pentru metafora Tzimtzum-ului): ce anume ni se revelează concret, dincolo de aura conceptuală?
Căci altfel, riscăm ca „intervalul” să devină nu o punte între cunoaștere și acțiune, ci un spațiu sacru în care ideile se învârtesc frumos, dar fără punct de ancorare – ca niște drone filozofice cu autonomie mare, dar fără coordonate GPS. Revin așadar în umbra gardului din care am privit, cu recunoștință pentru spectacolul ideatic, dar și cu speranța că, pe viitor, poate vom schimba două vorbe și despre firele care leagă toate aceste sfere între ele. Nu de alta, dar chiar și Sefiroții – oricât de elevat ar coborî ei – tot pe o arhitectură logică funcționează.
0
@bogdan-geanaBGBogdan Geana
teoretic pentru text. Ar merita minim 3, una pentru text și două pentru comentariile de după.
Una peste alta, singura variantă nereductivă este o serie de dialoguri pe această temă, ca un amvon pentru valorile investite după părerea mea îndrăzneț, vizionar, dar prea puțin confirmat în posteritate de însuși Noica prin „ortofizica”l ui Drăgănescu. Pesimismul realist al lui Noica, cel care considera că lumea culturii este stăpânită venal de inerție poate fi contrazis, spre bucuria lui Radu și a mea de sondările voastre, pe care le citim cu mare bucurie și mulțumire. Felicitări!
0
@cont-sters-55051Cont șters
… si cu osul a great ghitut margica si a fugit repede la cuib sa faca un OU ….

Heidegger… un Fascist , … antisemitist … care trebuie sters de pe harta filosofiei so a lumii … tare il mai preocupa poetica dupa ce a controbuit doar la uciderea a vre-o 6 milioane …. E fraida secului 20, si a furat ideilw in cartile sal din Upanishads ….


0
@cont-sters-55051Cont șters
From the 1930s through the 1970s, the philosopher Martin Heidegger kept a running series of private writings, the so-called Black Notebooks. The recent publication of the Black Notebooks volumes from the war years have sparked international controversy. While Heidegger’s engagement with National Socialism was well known, the Black Notebooks showed for the first time that this anti-Semitism was not merely a personal resentment. They contain not just anti-Semitic remarks, they show Heidegger incorporating basic tropes of anti-Semitism into his philosophical thinking. In them, Heidegger tried to assign a philosophical significance to anti-Semitism, with “the Jew” or “world Judaism” cast as antagonist in his project.

How, then, are we to engage with a philosophy that, no matter how significant, seems contaminated by anti-Semitism? This book brings together an international group of scholars from a variety of disciplines to discuss the ramifications of the Black Notebooks for philosophy and the humanities at large. Bettina Bergo, Robert Bernasconi, Martin Gessmann, Sander Gilman, Peter E. Gordon, Hans Ulrich Gumbrecht, Michael Marder, Eduardo Mendieta, Richard Polt, Tom Rockmore, Peter Trawny, and Slavoj Žižek discuss issues including anti-Semitism in the Black Notebooks and Heidegger’s thought more broadly, such as German conceptions of Jews and Judaism, Heidegger’s notions of metaphysics, and anti-Semitism’s entanglement with Heidegger’s views on modernity and technology, grappling with material as provocative as it is deplorable. In contrast to both those who seek to exonerate Heidegger and those who simply condemn him, and rather than an all-or-nothing view of Heidegger’s anti-Semitism, they urge careful reading and rereading of his work to turn Heideggerian thought against itself. These measured and thoughtful responses to one of the major scandals in the history of philosophy unflinchingly take up the tangled and contested legacy of Heideggerian thought.

Din anii 1930 până în anii 1970, filozoful Martin Heidegger a păstrat o serie de scrieri private, așa-numitele Caiete negre. Publicarea recentă a volumelor Black Notebooks din anii războiului a stârnit controverse internaționale. În timp ce angajamentul lui Heidegger cu național-socialismul era binecunoscut, Black Notebooks arăta pentru prima dată că acest antisemitism nu era doar un resentiment personal. Ele conțin nu doar remarci antisemite, ci îl arată pe Heidegger încorporând tropi de bază ale antisemitismului în gândirea sa filozofică. În ele, Heidegger a încercat să atribuie o semnificație filozofică antisemitismului, „evreul” sau „iudaismul mondial” aruncat ca antagonist în proiectul său.

Cum să ne angajăm, atunci, cu o filozofie care, oricât de semnificativă, pare contaminată de antisemitism? Această carte reunește un grup internațional de oameni de știință dintr-o varietate de discipline pentru a discuta ramificațiile Caietelor Negre pentru filozofie și științe umaniste în general. Bettina Bergo, Robert Bernasconi, Martin Gessmann, Sander Gilman, Peter E. Gordon, Hans Ulrich Gumbrecht, Michael Marder, Eduardo Mendieta, Richard Polt, Caietele negre și gândirea lui Heidegger în sens mai larg, cum ar fi concepțiile germane despre evrei și iudaism, noțiunile de metafizică ale lui Heidegger și împletirea antisemitismului cu opiniile lui Heidegger despre modernitate și tehnologie, luptându-se cu un material pe cât de provocator, pe atât de deplorabil. Spre deosebire de cei care caută să-l exonereze pe Heidegger și cei care pur și simplu îl condamnă, și mai degrabă decât o viziune totală sau nimic asupra antisemitismului lui Heidegger, ei îndeamnă citirea și recitirea atentă a operei sale pentru a întoarce gândirea heideggeriană împotriva ei înșiși. Aceste răspunsuri măsurate și gândite la unul dintre scandalurile majore din istoria filosofiei preiau neclintit moștenirea încurcată și contestată a gândirii heideggeriene .

Because Trawny was from Germany, no one knew what he would be like in person—an incomprehensible hermeneutist? A cool judge of history? He turned out to be a tall, disarming man of fifty who sounded less like a judge than a disappointed lover. In a soft German accent, he explained what it had been like to read the notebooks for the first time. “Of course, you have passages about Hölderlin, about Nietzsche, about Bolshevism,” he said—the usual Heideggerian subjects. “But then, suddenly, a passage about the Jews.… You think, Okay, whatever.… And then suddenly you have the second, and you have the third, and you have the fourth, and you have the sixth, and you think, What the hell! Why is he doing this?” As a lifelong Heideggerian, reading and publishing these passages had been “very painful,” Trawny said; it had also introduced all sorts of practical complications into his life. “I’m the director of the Martin Heidegger Institute, and I actually want to be that for a longer time,” he said, to laughter from the audience. (“You cannot be the director of the Adolf Hitler Institute,” a colleague had warned him.) He went on, “If we would say that Heidegger really was an anti-Semitic philosopher, then, yeah, that would be really a catastrophe, in a certain way, for me.” This was true, to varying degrees, for many in the room. It was good to hear someone admit that the controversy wasn’t a matter of purely intellectual interest. ! The New Yorker/
Is Heidegger Contaminated by Nazism?
By Joshua Rothman
April 28, 2014


0
@cont-sters-55051Cont șters
Deoarece Trawny era din Germania, nimeni nu știa cum va fi el în persoană — un hermeneutist de neînțeles? Un judecător cool al istoriei? S-a dovedit a fi un bărbat înalt, dezarmant, de cincizeci de ani, care părea mai puțin ca un judecător decât ca un amant dezamăgit. Cu un blând accent german, a explicat cum a fost să citești pentru prima dată caietele. „Desigur, aveți pasaje despre Hölderlin, despre Nietzsche, despre bolșevism”, a spus el – subiectele obișnuite heideggeriene. "Dar apoi, dintr-o dată, un pasaj despre evrei... Te gândești, Bine, orice... Și apoi deodată ai al doilea, și ai al treilea, și ai al patrulea, și ai al șaselea și te gândești: Ce naiba! De ce face asta?" Ca Heideggerian de-a lungul vieții, citirea și publicarea acestor pasaje fuseseră „foarte dureroasă”, a spus Trawny; introdusese și tot felul de complicații practice în viața lui. „Sunt directorul Institutului Martin Heidegger și chiar vreau să fiu asta pentru mai mult timp”, a spus el, în râs din partea publicului. („Nu poți fi directorul Institutului Adolf Hitler”, îl avertizase un coleg.) El a continuat: „Dacă am spune că Heidegger a fost într-adevăr un filozof antisemit, atunci, da, asta ar fi într-adevăr o catastrofă, într-un anumit fel, pentru mine.” Acest lucru a fost adevărat, în diferite grade, pentru mulți din cameră. A fost bine să aud pe cineva recunoscând că controversa nu a fost o chestiune de interes pur intelectual. ! The New Yorker/
Este Heidegger contaminat de nazism?
De Joshua Rothman
28 aprilie 2014
0
@cont-sters-55051Cont șters
= Cucurigu Boieri Mari - in sfarsit o discutie ca la Profesionistii -
Maria Mitea
[07.Apr.25 15:37]
… si cucosula inghitit margica si a fugit repede la cuib sa faca un OU ….

Heidegger… un Fascist , … antisemitist … care trebuie sters de pe harta filosofiei si a lumii … sters din pe veci din Memoria Colectiva, - tare il mai preocupa poetica dupa ce a controbuit doar la uciderea a vre-o 6 milioane …. Heidegger este Frauda secului 20 ….
0
@cont-sters-55051Cont șters
Cucurigu Boieri Mari - in sfarsit o discutie ca la Profesionistii -
Maria Mitea
[07.Apr.25 15:37]
… si cucosul a inghitit margica si a fugit repede la cuib sa faca un OU ….

Heidegger… un Fascist , … antisemitist … care trebuie sters de pe harta filosofiei si a lumii … sters pe veci din Memoria Colectiva, - tare il mai preocupa poetica dupa ce a controbuit doar la uciderea a vre-o 6 milioane …. Heidegger este Frauda secului 20
0
@cont-sters-55051Cont șters
sper ca e corect acuma
0
@cont-sters-55051Cont șters
=
Cucurigu Boieri Mari - in sfarsit o discutie ca la Profesionistii -
… si cucosul a inghitit margica si a fugit repede la cuib sa faca un OU ….

Heidegger… un Fascist , … antisemit … care trebuie sters de pe harta filosofiei si a lumii … sters pe veci din Memoria Colectiva, - tare il mai preocupa poetica dupa ce a colaborat si contribuit doar la uciderea
0
@cont-sters-55051Cont șters
Cucurigu Boieri Mari - in sfarsit o discutie ca la Profesionistii -
… si cucosul a inghitit margica si a fugit repede la cuib sa faca un OU ….

Heidegger… un Fascist , … antisemit … care trebuie sters de pe harta filosofiei si a lumii … sters pe veci din Memoria Colectiva, - tare il mai preocupa poetica dupa ce a colaborat si contribuit doar la uciderea
a vreo 6 milioane …. Heidegger este Frauda secului 20
0
@manolescu-gorunMGManolescu Gorun

Redau citatul care ridică două probleme vizavi de Poetic: (a) Conceptualul şi (b) Arhitectura logică. Astăzi, despre (a).
Deci, mai întâi citatul.
„Dar dincolo de această performanță stilistică, mă întreb timid (și cu tot respectul pentru metafora Tzimtzum-ului): ce anume ni se revelează concret, dincolo de aura conceptuală?
Căci altfel, riscăm ca „intervalul” să devină nu o punte între cunoaștere și acțiune, ci un spațiu sacru în care ideile se învârtesc frumos, dar fără punct de ancorare – ca niște drone filozofice cu autonomie mare, dar fără coordonate GPS. Revin așadar în umbra gardului din care am privit, cu recunoștință pentru spectacolul ideatic, dar și cu speranța că, pe viitor, poate vom schimba două vorbe și despre firele care leagă toate aceste sfere între ele. Nu de alta, dar chiar și Sefiroții – oricât de elevat ar coborî ei – tot pe o arhitectură logică funcționează.”
Şi acum despre „Conceptual” versus „Fragmentarim”. Despre o „arhitectură logică” poate voi vorbi ulterior dacă voi observa că lucrurile interesează.
Fragmentarismul, la noi, a fost pus în evidenţă în defuncta, din păcate, revistă „Idei în dialog”, nr. 2(17), februarie 2006, pp. 15 - 19 (V. Cioveie, «Despre modalităţile fundamentale ale gândirii»), unde “fragmentarismul” este opus “gândirii conceptuale”. A urmat replica lui Andrei Cornea (A. Cornea, «Gândirea gândirii»), în aceiaşi revistă, nr. 3(18), 2006, p. 19, care argumentează că şi fragmentarismul este tot un concept. A urmat o continuare a lui Andrei Cornea (A. Cornea «De la anarhetip la arhetip», „Idei în dialog”,nr. 5(20), 2006, pp. 13 – 14), unde este extinsă discuţia şi asupra cărţii lui Corin Braga, «De la arhetip la anarhetip», Iaşi:Polirpm, 2006, pe care o acuză, în esenţă, de acelaşi lucru. În fine, replica lui Braga nu se lasă aşteptată. Şi în C. Braga, «Arhetipul reloaded» („Idei în Dialog?”, nr. 9(24), 2006, pp.50 – 52), acesta închide discuţia argumentând că “arhetipul [vizând conceptualul, n.n. G.M.] poate fi comparat sau pus în relaţie cu fizica macroscopică, newtoniană, în timp ce anarhetipul [fragmentarist, n.n. G.M] pare să funcţioneze după legi statistice, din fizica cuantică [sintagma „legi statistice din fizica cuantică” este, cel puţin pentru mine, discutabilă, pentru că acolo, în fizica cuantică, lucrurile sunt mult mai complicate, dar în orice caz, nu mai putem discuta în stil macro, nm. G.M.]; ca să conchidă că “Ceea ce susţin este că există lucrări artistice care au un aspect descentrat, anarhic, rizomatic [vizarea lui Deleuze este cât se poate de clară, n.n. G.M.], în opoziţie cu lucrările piramidale, ierarhice, rezumabile într-un sens univoc”; ori acest lucru pe mine mă interesează în mod deosebit, în contextual acestui răspuns la întâmpinarea lui Doru Mihai. Şi aceasta deoarece „fragmentarismul” încearcă să prezinte un sens al întregului, mizând, în primul rând, pe o metaforă la nivelul acestui „întreg” („Metaforă vie” - Ricoeur; „Metaforă revelatoare” - Blaga). Fără a neglija, dacă e cazul, şi metafora la nivel de cuvânt, propoziţie, frază, paragraf, capitol. Dar un asemenea sens aparţine fiecărui receptor. Prin urmare, întregul unui text propune o conotaţie extrem de ridicată. Problema este ca cititorul să găsească, în stil propriu, firul roşu ce uneşte fragmentele textului. Inclusiv cel al tuturor textelor unui autor, indiferent de stilul în care sunt scrise. Riscul care apare este ca, în măsura în care un astfel de fir roşu nu există, textul să devină solipsist, patologic. Fragmentarismul, prin natura sa, se aproprie de fluxul gândirii. Care nu are nevoie de o anumită punctuaţie clasică. Şi atunci fragmentaristul este liber s-o folosească cum vrea pentru a creşte expresivitatea textului. Este vorba de utilizarea neconvenţională a punctelor, virgulelor, utilizarea literelor mari cu care începe un cuvânt, fără a fi nume propriu, chiar în interiorul unei propoziţii, etc. Mai puţin însă eludarea celorlalte reguli gramaticale, care ar face orice mesaj nereceptabil. Fragmentarismul este aplicat mai ales în poezia de azi. El mizează pe continuarea unei idei prin rupturi succesive, neaşteptate, schimbări de ritm a prozodiei, discontinuităţi sau rupturi logico-sintactice - mascate prin continuitate - în interiorul unei propoziții sau al unei fraze, asocieri paradoxale de termeni incongruenţi, etc. Toate acestea, în stilistica actuală se exprimă prin „oximoron”, „imbangament”, „homodiegetic”, „heterodiegetic” şi altele asemenea de ţi se suceşte limba-n gură, dar asta este dacă vrem să vorbim în mod „critic-literar-academic”, din păcate „conceptual”, distrgând inefabilul Poeticului. Şi atunci cum s-ar mai putea discuta în cadrul Intervalului (fenomenologic) când dorim să oferim o „metafizică a poeticului” care să mai fie şi înţeleasă (conceptual-univoc?!). Greu de spus dacă vom face,din nou, greşeala lui Aristotel care spunea că „Logica este o ştiinţă a ştiinţelor”. Şi greşit pentru că, în mod conceptual, un gen nu poate fi, în acelaşi timp, şi specie. Aş mai putea continua cu spusele lui Wittgenstein de la sfârşitul „Tractatusului”: „Despre ce nu se poate vorbi, trebuie să se tacă!”, dar se poate arăta, aşa cum demonstrează el ulterior în ale sale „Cercetări filosofice” apărute postum.
0
@manolescu-gorunMGManolescu Gorun
Pe mine nu mă interesează, când citesc o carte, că, de exemplu, H. a fost nazi sau că tocmai pe profesorul său Husserl, care era evreu, l-a scos de la universitatea la care preda şi a trebuit să emigreze. Mă interesează însă opera sa filosofică. Cum nu mă interesează că o anumită personalitate din antichitate, care a lăsat o operă fundamentală, a făcut cine ştie ce. Cum, de asemenea, nu mă interesează că actualul Dalai Lama l-a pus pe un copil să scoată limba pe care Dalai a sărutat-o – deci se poate interpreta că a fost corupător de minori.
0
@doru-mihailDMDoru Mihail
Vă mulțumesc pentru răspunsul generos – am avut pentru o clipă senzaţia că am ridicat capota gândirii critice și, în loc de un motor clasic, am descoperit o turbină semiotică, pusă la ralanti într-un garaj heideggerian.
(Apropo, ideea cu fragmentarismul mi-a plăcut – mi-a amintit de momentul când, la atelier, încerci să pornești un motor vechi și o iei metodic: scoți bujiile, sufli în ele, te uiți la compresie, înjuri în gând... și tot speri că măcar la al treilea piston o să scoată un sunet care să te facă să crezi că ai înțeles ce rahat are.)

Dacă ar fi să fac o parabolă – și aici, permiteţi-mi să mă ridic pe vârfuri, cu arătătorul mâinii drepte ridicat și mâna stângă la spate, cu pumnul strâns – aș propune să ne imaginăm o maimuță.

Dar nu orice maimuță. Una inițiată. Cu o diplomă onorifică de la Facultatea de Conștiință Liminală Aplicată și cu o cheie de 13 în buzunar. Ea contemplă, cu o gravitate aproape metafizică, o schemă logică. O înțelege? Nu. Dar o respect? Nici măcar. O înșurubează invers, din pur dispreţ hermeneutic.
(uneori am impresia că exact asta facem și noi, când discutăm despre poeticul conceptual – îl rotim până se încălzește, dar fără să fim siguri că prinde filetul realității.)
Ceea ce mi s-a părut de reținut este opțiunea – deloc timidă – de a lăsa „întregul” să plutească undeva între concepte, fără un ancoraj clar. E acolo, se insinuează, dar nu pare grăbit să se definească. O alegere îndrăzneață, care flirtează pe alocuri cu incoerența controlată – acea stare specială în care ambiguitatea e cultivată metodic, iar lipsa unui punct fix devine, printr-un soi de răsturnare dialectică, tocmai miza discursului. E un pic ca atunci când lingi o înghețată pe băț și te prefaci că nu vezi că se topește pe mână – te concentrezi pe experiența estetică, nu pe dezastrul care se prefigurează pe tricou.
(Apropo 2 - spune cineva într-un notabil comentariu că în club A ar fi existat cândva un amfiteatru al acestor dezbateri tematice – dacă nici ăla nu era adecvat, în care se rosteau idei cu voce tare și cu pauze de respirație academică. E bine de ştiut că se mai ţin ședințe de revizie poetică măcar din când în când.)
0
@manolescu-gorunMGManolescu Gorun
Mulţumesc pentru răspunsul la (a). M-a făcut să privesc din afară lucrurile, ca în anecdota mult cunoscută a Rabinului. Noi îi zicem din Buhuşi. Pentru că românii le-au spus, prima dată, pe toate. Care dă dreptate celor doi împricinaţi cu păreri absolut diferite. Şi vine al treilea şi zice: Rabine, nu se poate ca două păreri atât de diferite să prindă adevărul. Rabinul: şi dumneata ai dreptate!
Te rog să ai un bob răbdare (nu ştiu cât de mare sau mic va fi bobul) pentru a răspunde şi la (b) – dar cert, răspunsul va fi unic şi spus pentru prima dată, că de, sunt şi eu român.
0
@claudiu-tosaCTClaudiu Tosa
poți te rog să indici punctual părțile din opera sa în care se reflectă în mod clar și indubitabil ceea ce susții?
0
@claudiu-tosaCTClaudiu Tosa
Nu știu de ce dar citindu-ți comentariul mă gândesc exclusiv la două variante: z/OS sau AIX. Ar putea să-mi vină în minte altele dar rămân totuși la opțiunile astea două. E un instinct pe care îl am.

Desigur, putem simplifica totul până la urmă și să spunem că poezia se simte sau nu, și gata. E corect. Dar atunci va apărea tabăra adversă, respectiv deschizătorii de porturi UDP, care ne va acuza că suntem extrem de vagi :)
0
@doru-mihailDMDoru Mihail
În timp ce noi ne ciondăneam pașnic între Ființă și Timp, ați intrat în scenă ca un personaj dintr-o piesă de Caragiale — cu manta morală, fluturând sentințe istorice de parcă Heidegger tocmai v-a dărâmat gardul.
Vorbeam de idei, dumneavoastră ați adus tribunalul poporului. E ca și cum ne-am aduna să gustăm un vin vechi și dvs. ați da buzna urlând că sticla n-a fost reciclată ecologic.
Să ne înțelegem: nimeni n-a cerut canonizarea lui Heidegger. Dar nici n-avem de gând să ne rugăm la altarul „Indignării Instant”. Așadar, zic și eu, ca poporul: Nu strica borșul că n-ai tu chef de ciorbă.
Cu considerație și mirare, un trecător prin agora gândirii, încă nemânjit de zel justițiar.
0
@manolescu-gorunMGManolescu Gorun
Când, poate, voi ajunge şi la (b), nu ştiu
Nu mă laşi în pace. O să mă omori
Tot despre (a). Mi-ai servit ceva care zic unii că ar fi un fel de „iluminare”. Eu zic, în nemernicia mea, că e un fel de „intuiţie” cam aiurea. După ce desfaci maşina aia de o faci praf, ca să vezi de ce nu porneşte, disperat, îţi aduci aminte ca ai uitat ceva. Să învârţi cheia, sau mai nou, butonul de pornire. Şi observi, interzis, că aşa praf cum o făcuseşi, maşina porneşte! Cam asta este şi cu Poeticul, fără a mai fi „conceptual”. Şi nu numai. Pentru că de toate astea se ocupă fenomenologia. Adică, zice ea, de „trăiri” pur şi simplu care ar cam exista prin Intervalul acela când căutăm metafizica lui, şi când îţi „blochezi” mintea (de fapt „intelectul”) sau se blochează singură de atâta neputinţă şi ajungi la…Zen. Apropo. Sergiu Celebidache, practicant Zen, nu a vrut niciodată să i se înregistreze concertele. Teoria lui era că ceea ce numim „Realitate” se schimbă atât de rapid încât, de fiecare dată când o oprim şi „trăim” o secvenţă a timpului, ea arată altfel decât cele anterioare ca şi cele care vor urma. Aşa că, în cadrul fiecărui concert al său, ritmurile şi durata ca şi altele ale partiturii arătau altfel. Cred că acesta era Poeticul (de data asta al interpretării) care-l bântuia de îl lua naiba: modificarea continua a secvenţelor şi modificare instantanee care se petrece în interiorul unei secvenţe. Şi ceea ce este de-a dreptul fantastic, este că Mihai Drăgănescu chiar asta spune despre acest Interval. Că acolo, spaţiul nu există, dar timpul este instantaneu. Si de aici pot lua naştere diverse universuri în Lumea noastră de toate zilele („multiversuri” cu le numeşte astrofizicianul Sir. Martimm Rees), fiecare cu timp şi spaţiu propriu,. Nu-i aşa că am avut dreptate când am spus că Rabinul din Buhuşi era român? Mulţumesc că m-ai chinuit cu atâta „conceptualitate” şi, te rog, dacă vei avea bunăvoinţa şi cheful, să o mai faci în continuare când voi mai posta alte aiureli.
0
@cont-sters-55051Cont șters
nu am să dau citate
pentru că nu e doar vorba de niște citate și o micuță Gafă filosofică, -

este vorba de un Om care s-a folosit de sistemul filosofic ca să promoveze ideologia politică și a contribuit la cel mai mare genocid din istoria omenirii -

mai jos am att. surse unde poți găsi info ....

Înțeleg necesitatea de a cunoaște adevărul ... iar fraza care era scrisă la intrarea Universității din Freiburg este ” The truth shell set you free” ...
și asta se întâmplă pentru că adevărul are calea sa, mai devreme sau mai târziu se află .... indoferent că s-a profitat în filosofie și s-au scris despre opera heigheliană peste 15 mii de cărți, iar Francezii și-au construit întregul sistem filosofic de după război pe ”filosofia sa Holistică” - și românii la fel ... normal că este șocant ca să deschizi ochii într-o zi și să fii nevoit să te trezești la realitate ... doar cei care l-au citit și-au creta și ei o identitate în jurul ”filosofului heidengger” ... acuma cum să renunți la poate singurul ideal pe care l-ai avut, salvarea omenirii, heidengger, și să accepți adevărul care taie în carne vie ....


Heidengger a fost un impostor nu filosof, omul care visa să fie Liderul Liderului, și a fost mâna dreaptă a lui Hitler, iar Hitler adora ”filosofia” și să fie printre ” Oamenii mari” discuțiile avute cu heidengger la o pipă ... și nu lua nici o decizie fără el ...

Heidenger era foarte conștient că prin filosofie poți crea un război mult mai mare la nivel de gândire ... război care poate atinge și schimba mii de generații ...


Víctor Ernesto Farías Soto (born 4 May 1940) is a Chilean historian. Farías is best known for his controversial book Heidegger and Nazism (1987).

Heidegger in Ruins: Between Philosophy and Ideology – Richard Wolin (Yale University Press)
Richard Wolin (/ˈwoʊlɪn/;[2] born 1952) is an American intellectual historian who writes on 20th century European philosophy, particularly German philosopher Martin Heidegger and the group of thinkers known collectively as the Frankfurt Schl.

Tom Rockmore (born 1942) is an American philosopher.
Hugo Ott, - was a German historian and academic.


Iain D. Thomson (born 1968) is an American philosopher and Professor of Philosophy at the University of New Mexico (UNM). He is a well-known expert on Martin Heidegger.
……….

și mulți alții — de după război până s-a aflat că a fost mâna dreaptă a lui Hitler, Liderul Liderului … filosofii care l-au idolatrizat au scris peste 15 mii de cărți pe marginea lucrărilor sale, - s-au clădit cariere de filosofi nu glumă …
Nu mă mir că omenirea este cum este … încă nu am învățat să gândim …


https://www.youtube.com/watch?v=iFlxSmNNLx4


https://www.youtube.com/watch?v=_TEEJeyZNaM

https://wp.hse.ru/data/2018/04/04/1164606080/165HUM2018.pdf

https://www.newyorker.com/books/page-turner/is-heidegger-contaminated-by-nazism

https://theconversation.com/heidegger-in-ruins-grappling-with-an-anti-semitic-philosopher-and-his-troubling-rebirth-today-200826



0
@cont-sters-55051Cont șters
vă înțeleg Ignoranța, și atunci mă întreb la ce vă folosește cititul?

... ce să mai zic ... nu am cuvinte ...

Pericolul omenirii nu sunt necitiții, considerații inculți, și iliterații de care se vorbește în prezent în România ... pericolul omenirii sunt cei citiți și Ignoranți ... pentru că pe ignoranță se construiește răul, haosul ....

Ca să trăim în pace și liniște, respect față de fiecare om de pe pământ avem nevoie doar de un singur lucru - Să învățăm să distingem Binele de rău ....
0
@manolescu-gorunMGManolescu Gorun
Ȋmi pare bine să rămân un ignorant. Pentru că după Hausul în care trăim şi despre care am zis şi eu câte ceva nesemnificativ, cred că urmează o nouă mutaţie spre „Una dintre cele mai bune lumi posibile” (cum zice Laibniz), dar care va păstra totuşi câteva caracteristici din ce a fost până acum. Pentru că o transformare topologică asta face. Ca să ne păstrăm optimismul. Dar şi umorul caracteristic romanilor. Că altfel crăpăm. Şi îmi pare rău pentru Dvs. că rămâneţi „tânără şi nelinişţită” (oximoron, ca tot citesc atat!) .
0
@cont-sters-55051Cont șters
Vă înțeleg, sunteț un idealist incurabil, ... :)
0
@claudiu-tosaCTClaudiu Tosa
În comentariul de mai sus afirmi că nu lipsa culturii e cea care ne omoară, ci, ignoranța. Însă preluând și împrumutând ideile și critica altora despre o operă pe care nu ai parcurs-o ca s-o poți judeca singură te plasezi singură, involuntar, exact în categoria pe care o denunți.

Factual, Heidegger s-a înscris în NSDAP în 1933 și a devenit rector la Freiburg. A susținut regimul nazist, cel puțin la nivel formal-ideologic, și a ținut discursuri în care vorbea despre „misiunea spirituală a Germaniei”, unele cu tentă naționalistă și autoritară. Nu există dovezi că a participat direct la persecuții, dar nu s-a opus niciodată și a tăcut în fața marginalizării unor colegi evrei - inclusiv Husserl, mentorul său, sau Karl Jaspers. După război, nu și-a asumat explicit trecutul. A fost anchetat în procesul de „denazificare” și i s-a interzis temporar predarea. În „Caietele negre”, da, ies la iveală pasaje criticate ca având accente antisemite, mai ales prin insinuări că evreii ar fi complici la „tehnologizarea lumii” (una din obsesiile lui). Opera sa filosofică? E majoră. A schimbat radical filosofia secolului XX și paradoxal, a influențat gânditori evrei - Levinas, Derrida, Hannah Arendt (care a fost și iubita lui). Adică exact aceia care aveau toate motivele să-l ignore și sau să-l urască. Potrivit cunștințelor mele, nu are mesaje politice explicite prezente în operă. Totuși, dacă tu ai o altă părere, te invit să mă contrazici factual, dar nu prin metoda „hearsay”.

Contextul face parte din lectură. Să judeci totul doar cu o grilă morală actuală e o formă de anacronism și auto-suficiență istorică. Și nu, nu idealizăm pe nimeni aici. Nici pe Heidegger și nici pe altul. Vorbim despre Poetic ca formă de acces la Ființă – nu despre statutul moral al autorilor. A confunda dezbaterea filosofică cu validarea unei biografii e ca și cum ai refuza să folosești roata pentru că inventatorul era misogin. Într-un text de-a lui Blaga se spune că poetul cade mereu în gol. Ce face în timpul căderii? Se agață de idei, metafore, simboluri, teorii - le folosește ca să plutească o vreme. Asta facem și noi. Ne legăm, ca Tarzan, de liane conceptuale. Dar nu pentru că ne pasă de liane sau pentru că ne-ar speria căderea. Nici vorbă, pentru că știm că-n cazul poeticului căderea = devenire. Așadar cu cât te agăți de mai multe în drum spre sol tot mai mult cresc șansele ca propria recompoziție să fie marcată și mai mult de noi profunzimi, orizonturi subliminale, transformări, sensuri și noi înțelegeri.

Din colecția rubrici „Știați că?”:

Nicolae Paulescu era antisemit fervent, dar rămâne autorul unei descoperiri vitale. Cioran a fost un legionar entuziast în tinerețe cu texte antisemite (s-a retras la Paris unde s-a detașat de trecutul legionar dar nu și-a cerut scuze public). Opera sa târzie e profund existențialistă, lipsită de ideologie, concentrată pe suferință, absurd, nihilism. Eliade a fost in tinerețe membru activ al Gărzii de fier și asemenea lui Cioran, după exil, s-a rupt parțial de trecut, dar nu a condamnat explicit Garda de Fier niciodată. Radu Gyr are o operă ambivalentă, pe de-o parte, propagandă legionară, pe de altă parte, poezie de închisoare cu un puternic suflu etic. Eminescu a scris și el texte cu ton antisemit (în special în articolele politice din „Timpul”). Henri Coandă a cochetat cu propaganda pro-nazistă în timpul războiului. Nicolas Georgescu-Roegen a colaborat în tinerețe cu regimul Antonescu și e considerat părintele bioeconomiei.

Antisemitismul era foarte răspândit în Europa acelor decenii (sfârșitul sec. XIX). Ceea ce azi e considerat inacceptabil, atunci era prezent, inclusiv în discursul intelectual. Asta nu-l scuză și nu îl normalizează, dar îl pune în context.
0
@leonard-ancutaLALeonard Ancuta
ai scris efectiv un comentariu, documentat, limpede si fara șto-urile caracteristice. l-ai uitat pe thomas mann, alt susținător al curentului, dar nu conteaza. cum spuneai, cum crede și gandeste toata lumea, una e opera, alta e omul. in romana e o vorbă, facem ce spune popa, nu ce face popa. si de aici multe, ca avem atîtea cazuri, scriitori sinucigasi, scriitori criminali (chiar si prin imprudenta, cum a fost burroughs), și e atata varza de spalat pe subiect ca pica serverele. mie mi se pare ca e deja o mila departare de la subiect, adica de la poetic, acel ceva care ne motiveaza pe toți, macar cei care ne-am strans aici. nu sunt sigur, dar noica, elev si discipol al lui heidegger spunea că poezia e calea spre adevăr, pentru ca poezia adevarata nu minte. poezia e fantana ta interioara cu apa rece, din care bei mai intai tu, apoi ceilalti, in fata lor, sa arati ca nu e otravita. asa tin minte, din cursul lui liiceanu, altfel si el propovaduitor al lui heidegger, traducator al lui, predicator al lui, ca am fost la cursul respectiv, si in orice alt caz, cum spunea un alt poet, pot sa te futa si cainii poeziei în cur, nu e zoofilie, e poezie.
0
@cont-sters-55051Cont șters
” o operă pe care nu ai parcurs-o ca s-o poți judeca singură” - Este o asumție pe stilul tău ... nu am de dovedit nimănui nimic, nici ție nici la alții, ce am citit/parcurs și ce nu am parcurs, - ce citesc , pe cine citesc mă privește doar pe mine, am Dreptul ăsta și am să-l păstrez și Apăr ...

”Însă preluând și împrumutând ideile și critica altora” -
Nu am preluat critica și ideile nimănui, nu-mi pun semnătura pe lucrările și ideile nimănui :) ... Este un EVENIMENT foarte mare care are loc în ultimii 15 ani în lumea internațională a filosifiei și-l urmăresc. Nu sunt filosof, nici scolar care predă, de când mă știu sunt pasionată de filosofie și mă interesează ce se întâmplă în lumea filosofiei, în ce direcție merge ...

Comentariul pe care l-ai scris este elaboros și crede-mă îl citisem deja înainte de al scrie, și posta :) ... nu mă convinge absolut de loc pentru că emite esențialul, emite aspectul Uman ...
cred că o să te trezești din ” febra heideggeriană” sau mai bine zis din țeapa heideggeriană pe care au luat-o mulți, nu ești singurul ...

o lume filosofică și academică întreagă la ridicat la rangul de God al filosofiei universale ... și totuși, chiar un idol, o idee, o teorie este mai valoroasă decât O Viață de om? ...

https://www.youtube.com/watch?v=O7t6ifEdUtQ (Heidegger's Black Notebooks: A discussion with Peter Trawny and Roger Berkowitz

0
@doru-mihailDMDoru Mihail
Despre utilizarea ca exemplu a unui primate. Iată că am un exemplu cumva apropiat și vă propun cazul lui Leonard – nu ca obiect al analizei, ci ca punct de pornire. Un om care, probabil dintr-o crăpătură a înțelesului, a simțit poeticitatea ființei cu o asemenea intensitate încât a confundat-o, poate pe bună dreptate, cu însăși înțelepciunea.
Dar să ne mutăm atenția către un alt exemplu – să zicem, ipotetic, un gândac de bucătărie. Da, un gândac. Unul care, din întâmplare, a ascultat (de sub chiuvetă) timp de trei ani prelegerile înregistrate ale lui Heidegger din Holzwege, difuzate inconștient de un student neatent care le lăsa să curgă în fundal în timp ce-și prăjea cartofii.
Ei bine, acest gândac – să-l numim, cu reverență, Blattus Daseinicus – n-a înțeles neapărat vocabularul, dar a simțit vibrația. A intuit că acolo e o tensiune: între ceea ce este și ceea ce face să fie.
Și într-o zi, când picura de la robinet cu o cadență suspect de ritmată, a avut revelația: ființa nu este ființare. Ființa se dă în retragere. Pic-pic. Pauză. Pic-pic. Ereignis! Adevărul i s-a dezvăluit: nu în cuvinte, ci în picătura care se dăruia fără a se epuiza.
Pentru gândac, ca și pentru Heidegger, adevărul nu se află, ci se adună în sine, în ceea ce se arată prin ne-ascundere. Nu un „ce”, ci un „cum”. Nu conținut, ci deschidere.

Poeticul, spunea Heidegger, este modul în care ființa vine la om.

Nu vine prin explicație, ci prin lume. Și lumea, pentru gândac, era acel colț dintre perete și frigider, unde se adună firimiturile de real. Acolo ființa pulsa.
Nu e o întâmplare. Heidegger însuși susține că omul locuiește poetic doar în măsura în care poate lăsa ființa să i se arate. Ceea ce e valabil și pentru gândaci, dacă acceptăm că și ei, uneori, pot contempla.
Acum, dacă acest gândac ar fi participat la discuția noastră, probabil ar fi spus: „Poeticul nu e ceva ce produce omul, ci ceva ce-l produce pe el ca deschidere.” Apoi s-ar fi retras sub plintă, pentru că zgomotul a crescut și ontologia cere tăcere.
Dar să nu confundăm această tăcere cu neștiința. Ea e spațiul de locuire. E exact acel „interval între” – între ceea ce poate fi spus și ceea ce doar poate fi trăit. Iar când cineva cere, cu solemnitate, „părțile exacte din Heidegger care afirmă aceasta”, e ca și cum ai cere gândacului schema instalației de apă, nu picătura care l-a trezit.
În fond, între omul care a trăit poezia pe peretele băii și Blattus Daseinicus care a înțeles-o din ritmul unei scurgeri, diferența nu e de competență, ci de deschidere. De atitudine. De poetizare a cotidianului fără a-l domestici.
Pentru că, în tăcerea sa absolută, ființa nu cere să fie înțeleasă, ci doar să fie lăsată să se arate. Și uneori, cel care aude nu e doctorandul, ci cel care locuiește, fără să știe, între raftul cu murături și țeava de scurgere.

0
@leonard-ancutaLALeonard Ancuta
in primul rand sa nu ne indepartam de subiect. Nu judecam omul, ci ideile. Ce facem acum îi acuzam pe Socrate și Platon de pedofilie? Asa era obiceiul atunci, daca nu crezi reciteste Banchetul. Asta nu inseamnă că ce a rămas de atunci are mai putina valoare. inca o data, aici se discuta Poeticul, nu omul. Nu te lasa orbita de părerile unora sau altora, nu e niciunul dintre ei peste heidegger sau peste sartre, altul, care avea si el privirile intoare catre comunism, socialism, si ce sa vezi si pe astea le-a blamat lumea, dar zic sa ne oprim la idei și nu la ideologie. stau in casa cu un fan georgescu, ce sa fac, sa ma dau in strada pentru asta? oricum o sa ma dea el curand. dar pana una alta vorbim de poetic si poezie nu de semitism si contra lui. daca nu stiai, diferenta dintre o pizza si un copil evreu e ca pizza nu bate cu pumnisorii in geamul cuptorului. asta e poezie, nu antisemitism.
0
@leonard-ancutaLALeonard Ancuta
nu prea inteleg ce vrei matale sa spui, dar gandaci suntem toti. existentialismul ne face pe toti, chiar si kafka. modul esential al omului este aruncarea sa in lume, asa spune heidegger, și felul care defineste asta este frica, angst. tot heidegger, dar si noica spun ca un fel de a fi in lume e sporavaiala, gandirea si vorbirea colocviala, fara a folosi adancimi, cum observai si discursul matale de mai sus, gen socializam cu directie, adica barfim, nu gandim. nu sunt un specialist, poate in alte emisfere, cea nordica, dar in aia sudica unde cresti matale, a avea gandaci inseamna sa fii trăit viata. ca am stat destui ani la camin in care aveam insemnati gandacii cu carioca pe spate ca sa stiu care sunt ai mei. dar probabil ti se pare mult prea ales faptul ca doua vorbe mestesugite fac putina tematica, btw, am impresia ca fie nu bei deloc, si aplic regula in care nu am incredere in oamenii care nu beau, fie bei prea mult, si atunci aplic tot regula de mai sus. ca si logica are o limita.
0
@doru-mihailDMDoru Mihail
recitind mai atent, am observat că, nu știu prin ce joc absurd al întâmplării, am strecurat numele tău între un maimuțoi (probabil Macaca fuscata, dacă e să fim riguroși) și un gândac de bucătărie (Blattella germanica). Îți cer scuze pentru această alăturare zoologică nefericită, (deși, sincer, nu pot exclude complet ipoteza unui subconștient răutăcios).
Beau exact cât îmi permit și niciodată pe datorie — sau, ca să-l parafrazez pe Heidegger: Dasein-ul meu preferă vinul sec, dar existența rămâne tot un pic tulbure după a treia sticlă. Iar dacă viața este, cum zice el, o aruncare în lume (Geworfenheit), atunci măcar să o arunc cu un pahar în mână și cu demnitatea celui care știe că timpul e limitat, dar berile sunt la promoție. Așa cum Kierkegaard – probabil cu o durere de cap metafizică – scria că „viața poate fi înțeleasă doar privind înapoi, dar trebuie trăită înainte”, eu aleg să-mi păstrez bonurile, dar nu și regretele. Îmi arhivez cumpărătura, dar las vinovăția să expire înaintea garanției.
Căci ce este omul, dacă nu un animal care filosofează între două pahare, care caută sens în fundul unui pahar de Merlot și ajunge, inevitabil, la concluzia că adevărul e relativ — și de cele mai multe ori diluat?

0
@leonard-ancutaLALeonard Ancuta
nu mai pune apa in vin și nu mai asculta patricia kaas in afara limitei impuse de femei. introducere in metafizica incepe cu o propozitie memorabila, daca se vorbeste despre nimic, nu inseamna ca-i facem si nimicului un loc?
0
@stanica-ilie-viorelSVStanica Ilie Viorel
fără nicio revelație poți fi doar un gândac, cel mult o maimuță. poate că ar trebui privit poetul ca un mort; îl privești cu emoția despărțirii, jelindu-l sau pomenindu-l, ori îl diseci în sala de autopsie. bine, mai sunt și necrofilii, dar ăștia se spală și sunt ca noi, chiar pot convinge adolescenții că ei pot iubi poetic.

cu foarte mici excepții, discursurile pornesc de la preconcepții, anume, acelea că cel care spune mai mult dovedește celuilalt cât de puțin cunoaște, ori că indiferent ce spune unul sau celălalt, adevărul, înțelegerea, se află la un singur purtător. și neapărat, dar neapărat, trebuie să se susțină asta cu maximă convingere.

ceea ce este interesant, aproape plăcut până la frumos, dacă n-ar fi decât o stare de normalitate (atât de rar întâlnită, încât s-a ajuns să emoționeze pe unii) într-un asemenea spațiu, este răbufnirea în ceea ce pare căutarea unei glorii risipite.

ar mai fi tăcerea. pare să fie atât de profundă încât să ai senzația că ceva, ceva mai poate fi salvat. că între toate cele numite, definite, acceptate, căutate (fie ele ființă, ființare) există un interval în care se întâlnește omul cu Dumnezeu...

-atât ar mai fi de suportat
cât neștiutul încă ar mai fi un spațiu gol
în care
cu mâinile caută să se atingă cei aflați în căutare
cu ochii să se privească cei dornici să se întâlnească
nefiind dovedit niciunuia
cine a luat chipul celuilalt-
0
@doru-mihailDMDoru Mihail
îngăduiți-mi, vă rog, să vă invit să luați loc în cercul nostru de idei, acolo unde gândirea încă mai pulsează între concept și metaforă, între tăcere și rostire. Ați pășit în scenă cu aerul unui personaj tardiv dintr-o piesă de Camil Petrescu – grav, ușor melancolic, purtând în buzunarul de la piept un fragment de poem neterminat și o întrebare pe care n-a îndrăznit nimeni s-o pună cu voce tare. Vinul e din partea mea – roșu, sec, cu nuanțe ontologice. Leonard, galant și versat, a promis că va codoși o Patricia Kaas – nu atât pentru atmosferă, cât pentru că are acel timbru care știe să țină în echilibru ființa și ființarea, fără să cadă nici în solemnitate, nici în frivolitate.
Cât despre textul dumneavoastră – elegant în forma lui funebră – permiteți-mi să vă spun, cu toată deferența, că sfârșește acolo unde noi tocmai ne străduim să începem. Sub mantia acelui „spațiu gol în care… cu mâinile caută să se atingă cei aflați în căutare” plutește un poetism mistic, frumos, dar care pare să transforme întâlnirea în parastas și tăcerea în epitaf. Așadar, dacă Poeticul este – cum spunea Heidegger – un mod de a locui în prezența Ființei, atunci vă invit să-l locuim, nu să-l bocim. Nu suntem aici nici să jelim poetul, nici să-i punem florile pe piept – suntem aici să-l stârnim, să-l provocăm, poate chiar să-l ispitim să vorbească din nou.
Și, în treacăt fie spus, permiteți-mi să cer scuze Domnului Manolescu Gorun, la umbra ale cărui idei de text încă mai zabovim – căci dumnealui ne-a oferit nu doar o temă, ci un Interval în care să ne întâlnim.
0
@claudiu-tosaCTClaudiu Tosa
Ai apărut ca o umbră de reverență, cu solemnitatea unui psalm spus încet într-o sală de așteptare, scriind un mesaj care pare să ne cheme la adâncimi, dar care, în realitate, funcționează mai degrabă ca o perdea de fum în spatele căreia se întrezărește vag iritarea ta că oamenii încă vorbesc - și, ce e mai grav, o fac fără să-ți ceară aprobarea. Ne spui indirect că aici fiecare vorbește mult, dar spune puțin și că ești înconjurat de „căutători de glorie” care își poartă ideile ca pe niște tinichele legate de glezne. Ai putea foarte bine să te semnezi cu „Ilie Cel Înalt Care Vede de Sus dar Nu Se Amestecă”. Problema e că poți vedea de sus doar ce înțelegi, iar ceea ce refuzi să atingi nu devine automat vulgar doar pentru că tu nu participi. Aici nu e tribunal, concurs de revelații sau târg de orgolii. E doar o conversație. Oamenii se exprimă, își pun idei în vitrină, unele se ciocnesc, altele trec una prin alta. Nimeni nu vrea să aibă dreptate. Iar tu, în loc să intri cu o opinie, ai intrat cu un coșciug în care vrei să ne bagi pe toți, nu înainte de a ne îmbălsăma cu câteva versuri de ale tale după ce ne-ai omorât cu autosuficiența extrem de bine ambalată în pseudo-discreție.
0
@leonard-ancutaLALeonard Ancuta
în mod normal, pare ca ne indepartam de poetic, dar de fapt aici e poeticul. fiinta in cresterea sa, fiinta in contradictie cu sine, autodepasirea. prin poetic trăim dincolo de ce traim, de mizeria interioara, de omul care suntem, de sperantel pe care le avem, de promisiuni neindeplinite, de pahare nebaute, de femei nefutute, si tot asa. poeticul substituie o realitate exterioara cu una interioara si o aduce in realitate prin vointa, prin puterea de a fi. (O TEZA CARE POATE FI PARTIAL, CONSIDERATA NAZISTA, DESI E SUFICIENT DE UMANA, NORMALA). in rest ce sa zic, eu consider ca scriu canticele frumoase de adormit furnici si viermi, pe ici colo mai rasare o luna, o cititoare, un nou glob de soare.
0
@leonard-ancutaLALeonard Ancuta
fiinta prin ceea ce i se opune: fiinta si devenire, fiinta si aparenta, fiinta si gandire

ca sa adaug din alta gandire, nu a mea iaca ceva:

Recitind Rostirea filozofică românească (1970) a lui Noica mi-am zis că dacă ar fi știut și țigănește și nu s-ar fi concentrat maniacal asupra germanei lui Heidegger, multe din mirările lui Noica ar fi fost mai puțin forțate sau naive.

Iată un exemplu: lăudând frumusețea lui întru, supraviețuire în românește, în paralel cu forma scurtă în, a latinescului intro, Noica nu știa, se vede, de țigănescul andar sau andre. Așa cum românescul întru coboară în linie dreaptă din latinescul intro, la fel țigănescul antar, andar sau andre (în graiul căldărarilor) coboară direct din sanscritul antar (și tot andar e și în hindi de astăzi din India). Latinul intro este identic, cum știm, etimologic și structural cu sanscritul antar. Intro latinesc a rămas întru în românește, antar sanscrit a dat andre în țigănește.

Întru, spune Noica, „indică pătrunderea în ființă”. Dar, i-am putea argumenta, la fel și andar. Înlocuind termenii în textul lui Noica, putem astfel spune că “prepoziția aceasta arhaizantă, andar (întru) este o vocabulă filozofică de prim-ordin”. Țiganii spun astfel: aj das andar an e kangheri, cum românii din vechime admirați filozofic de Noica ziceau: el intră întru biserică.

Și, tot de la sanscritul antar, țigăneasca mai are în paralel și folosită alternativ și prepoziția scurtă ana. Așa cum româna, pe lângă întru îl are și pe în. Ba chiar, țigănescul andar este uneori mai arhaizant decât românescul întru, pentru că țiganul poate spune: Miro Devel, savo hal oté andar o Ceri, dar aici în română nu se poate spune Tatăl Nostru care ești întru Cer, ci doar, banal, în cer.

Nimeni nu s-ar extazia însă în fața țigănescului andar, nimeni nu îl laudă metafizic pe andar pentru că urcă până la sanscrita Vedelor. Criteriul ales de Noica era așadar subiectiv și particularitatea intrinsecă a limbii române de a reda sensuri ascunse ale Ființei era doar imaginată de Noica după modelul lui Heidegger.

Heidegger întru Logos și Ființă

O să rezum aici pe scurt filozofia lui Constantin Noica, mai precis răspunzând întrebării dacă Noica, singurul guru postbelic autentic pe care l-a avut cultura română, a făcut altceva decât să-l românizeze pe Heidegger.

A spune că “nu a făcut altceva” decât să-l românizeze pe Heidegger nu înseamnă însă a diminua importanța lui Noica, căci el a deschis ochii și urechile multora în fața potențelor limbii, ca să nu mai vorbim de activitatea lui pedagogică, de îndrumare a tinerilor (Liiceanu și Pleșu) spre Platon și Heidegger, spre greacă și germană.

Mai precis, Noica a transmis pe românește că nimeni, absolut nimeni nu poate avea acces la esența filozofiei, rezumată în istoria ei de cei doi poli care au fost Platon și Heidegger, fără o inițiere, fie și elementară, în limbile greacă și germană… sau, ca vorbitor de română, fără a trece prin Noica și prin felul în care el disecă rostirea.

Nu e nimic misterios sau ascuns în această influență a lui Heidegger. Noica efectua vulgarizarea lui Heidegger în românește pe față, deși fără să o sublinieze, iar Heidegger e prezent în filigran în tot ce scrie el. (Asta, cu toate că Sorin Lavric a putut scrie un text, intitulat Reticențele lui Noica față de Heidegger, în care încearcă să găsească minuscule divergențe, deloc convingătoare, între Noica și Heidegger. Noica a și asistat în Germania la unele prelegeri ale lui Heidegger, sau, în orice caz, pe când încă în viață el a lăsat să se răspândească această legendă. Dar, că a asistat sau nu la conferințe, asta nu schimbă nimic din aceea că tot ce a scris Noica este heideggerianism transpus pe românește.)

Logosul și rostirea filozofică
0
@doru-mihailDMDoru Mihail
pare scris cu o pană înmuiată în Heidegger și scuturată apoi deasupra unui caiet de amintiri post-existențialiste. Ființa, ziceți, se autodepășește printre pahare neatinse și femei nefrecventate în zona adumbrita cu iz de trandafir sau dupa caz - miasmă. E o imagine poetică, desigur, dar și puțin neîmpăcată — ca un vers scris prea aproape de tejghea. Invocați contradicția ca esență a ființei. Aș îndrăzni să spun: poate ființa nu se contrazice, ci doar se ferește politicos de propriul discurs. Nici Heidegger n-a scăpat întreg din propriile propoziții, dar măcar a făcut-o cu o formă de tăcere răsunătoare.
Iar excursul de la „întru” la „andar” este admirabil în grandoarea lui lingvistică improvizată — un fel de genealogie a prepoziției în care sanscrita trece, pare-se, prin șatră înainte să ajungă la esență. Totuși, metafizic vorbind, nu orice cuvânt care coboară din sanscrită urcă spre sens; unele se opresc decorativ în broderia oralității.
Poate că ființa nu trebuie apărată cu citate și analogii fonetice pasionale, ci cu o anumită jenă elegantă în fața rostirii. Și, din când în când, cu un zâmbet care știe că prea multă profunzime strică podeaua — mai ales când e parchet laminat, nu temelie greacă.
0
@claudiu-tosaCTClaudiu Tosa
Maria, noi pe aici ne jucăm aruncând unii spre alții cu păreri de parcă ar fi avioane de hârtie. Tu vrei să intri în joc dar o faci cu tancul. Nu merge. Nu așa funcționează. Eu mi-am scris părerea bazată pe date factuale, concrete și clare. Percepția ta constă în faptul că tu știi, ai auzit și văzut ceva. Ce anume, cum, când și în ce fel nu spui. Faci afirmații cu caracter general, vii cu niște linkuri și cam atât. Te-am întrebat simplu, unde, factual, opera filosofică a autorului este impactată sau influențată de orientările politice ale individului. Te-am invitat adică să scoți lupa și să arăți ceea ce susții, nimic mai mult. A cere dovezi concrete pentru o afirmație nu e agresiune, ci minimă rigoare. Eu îți spun că scrisorile negre sunt una, opera e alta, tu tot scrii în neștire despre primele...

Apoi insinuezi că aș fi orbit de „febra heideggeriană”. Serios acum, chiar crezi că ne închinăm aici în fața unei icoane filozofice? Discutăm idei. Iar dacă Heidegger a fost un ticălos, cu atât mai important e să-i citim opera cu atenție. Aici nu e tribunalul poporului și până una alta, cu sau fără voia ta, ai devenit apostolul fenomenului cancel culture.
0
@leonard-ancutaLALeonard Ancuta
o rastalmaceasc aici ca sa nu creez cine stie ce probleme de xenofobism. eu fiind oltean, e clar ca nu ma vorbesc de rau. conteaza insa morala. cum iti dai sema ca un om e oltean? de la departare pare om, dar cand il cunosti stii clar ca e oltean.
0
@cont-sters-55051Cont șters
... pe partea de glob unde sunt e noapte când voi aruncați avioane ...

...nu am trecut de loc cu tancul ... dar sunt de acord cu tine că se poate simți de parcă aș fi trecut ... în special când te mai afli în sec 20, 1927, și continui să bați din palme la petrecerea marelui filosof .... și brusc realitatea te cheamă să te trezești ....

Nu particip la discuție pentru că totul este clar, evident, la ce bun să mă lungesc la vorbă goală doar de dragul vorbelor ...

Este foarte clar din com tău că separi Omul Heidegger de Ideologia filosofului Heidegger, ... iar pentru mine sunt inseparabile: Ideile, ideologiile, religiile se referă întotdeauna la credința unei persoane (sau unor grupuri).


Al doilea motiv că nu continui discuția este că încă există o identificare puternică, și nu cred că poți avea o discuție constructivă cu cineva care se identifică până în pânzele albe cu lucrările, cărțile citite, autorii ... e pierdere de timp ... pentru că tu oricum o să cazi în picioare ca pisica aia cu 190 de vieți ...

În final, problema e în mâinile noastre și nu e legată atât de Heidegger cât de cititorii, filosofii, fanii care se identifică cu el și teoria sa.

Dacă s-ar decide de Heidegger ce ar mai rămâne acolo în ei?
Pe când prin sensul identificării aproape că și ei au devenit niște heideggers - au devenit Una cu cel mai bun? Fără ca să realizeze că de fapt Heidegger prin ideile sale ia privat de propria gândire ...


Putem discuta cânt treci în sec 21:)

Da uite aici puțin din Ce înseamnă să fii fanul filosofiei lui Heidegger, consecințele la care deja s-a ajuns ...


ce e cel mai groaznic este că el îmbracă, deghizează cu mare hâtrie filosofia politiă în filosofie transedentalistă, holistică … și se pune ca un nou dumnezeu, o filosofie nouă care de fapt nu este de loc nouă …


Domnul Manolescu zice bine când scrie că modernitatea este în criză, haos? - și
se crează spațiu pentru gânditorii extremi, nihiliști, …

Dugin: ” getting back to higher being, higher reality ” - milioane de oameni așteaptă fascismul …


Dugin: ” există doar 3 ideologii realiste: liberalism, comunism, and fascism ” - restul trebuie disconsiderat …

După cum a declarat Dugin în „Fascism: Borderless and Red” (1997), de ce avea nevoie patria, în urma prăbușirii ignominioase a comunismului de la începutul anilor 1990, a fost un „rus Național Socialism”: „un fascism autentic, real, radical revoluționar și consistent, un fascism fascist.” Fuzionarea Nietzsche cu Waffen-SS, a caracterizat Dugin Fascismul rus ca „formă de naționalism revoluționară, rebelă, romantică, idealistă
făcând apel la un mare Mit și Idee transcendentală . . . [care] dă naștere unei societăți de
eroi și supraoameni. . . Natura fascismului [este] o nouă ierarhie, o nouă aristocrație,
[care] se bazează pe principii naturale, organice și clare: demnitate, onoare, curaj și
eroism."
Când Black Notebook-urile au apărut în 2014-15, Dugin trebuie s-a simțit pe deplin confirmat în loialitatea lui Heidegger la întâlnirea recunoașterii lui Heidegger – rostită în ca urmare a pactului Hitler-Stalin, trebuie să „încerci să salvezi Rusia prin intermediul fascismului."

Statutul excepțional al lui Dugin printre acoliții Heidegger din Noua Dreaptă se reflectă în a fi privilegiat la un grup influent de consilieri de politică externă din jurul lui Vladimir Putin …. se laudă că, „de mai bine de un deceniu, Dugin
a fost consilier al lui Vladimir Putin și al Kremlinului în chestiuni geopolitice”.


Deși natura și amploarea influenței lui Dugin asupra lui Putin a fost o problemă
dispută, după anexarea Crimeei de către Rusia în 2014, o serie de comentarii
a apărut care se referea la Dugin ca „creierul lui Putin” sau „Rasputinul lui Putin”. Articolele reflectă faptul că, în urma intervenției militare a Rusiei în Crimeea și
Estul Ucrainei, Putin, în nenumărate rânduri, citase doctrina lui Dugin despre „neoeurasianismul” ca o justificare ideologică a agresiunii ruse.
(În 2003, cu Binecuvântarea Kremlinului, Dugin a înființat un Partid Eurasiatic. În 2004, a fondat un eurasiatic Organizația de Tineret, al cărei scop era acela de a îndoctrina tineretul rus în ideologia fascistă luată de la fascismul italian, german … )

Trăim în sec 21 și ne întrebăm cum de încă mai axistă războaie?
What is wrong with us humans?
0