poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 2355 .



Cum l-am cunoscut pe Echim
proză [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [mihaylo ]

2009-09-03  |     | 




„Cine nu a auzit de poetul Echim Vancea din Sighetu Marmației nu are cultură generală!...” Spune o vorbă din moși, strămoși, lăsată nouă, drept testament pentru a ne putea măsura generala cultură.
Eu având o straiță plină de asemenea cultură, auzisem de Echim Vancea, și Doamne!... Bine mi-a mai prins cultura din straiță!...
Eram tânăr student, (de abia am împlinit treizeci și cinci de ani, se pare că așa mi-a fost mie dat să mor student, poate cândva voi scrie celebra poezie „Fiind student, facultăți cutreieram….”) și aveam examen la Istoria literaturii cu un binecunoscut profesor și critic literar .
Bâtă… eu!... Tobă… el!... Nu prea ne-am înțeles, adică eu nu înțelegeam ce mă întreba, iar domnia s-a nu înțelegea ce-i răspundeam. Eram chit, zero la zero, scor egal, meci nul, ce mai?...
Ehe, dar profesorul tot profesor rămâne… credeți că a vrut să joace cinstit, da de unde?... Mi-a trântit un patru din toată indulgența lui de critic și profesor. Asta după ce mi-a dat o ultimă șansă întrebându-mă dacă pot să numesc doi oameni celebri, a căror nume să înceapă cu litera C.
- Cîmătaru și Cărțu . Am strigat eu bucuros.
- Bine măi, dar n-ai putut spune și tu Creangă, Caragiale, Coșbuc?...
- Da în ce divizie joacă, că eu nu am auzit de ei?... Am întrebat eu mirat.
Norocul meu că profesorul a luat-o ca pe-o glumă bună, căci altfel îmi dădea doi.
- Dom’ profesor vă rog eu dați-mi un cinci și vă promit că învăț pe de rost „Psalmii lui Dosoftei”, „Iona” lui Marin Socrezitu și „Tăcuta” lui Gheorghe Mutu. V-o jur cu mâna pe straița în care am două sticle cu palincă de Maramureș (uiatase-m că pălinca am băut-o în tren).
- Ești cumva din Maramureșul Istoric?...
- Din istoric să trăiți!... Ma-m agățat eu de Maramureșul Istoric ca înecatul de un fir de pai.
- Îl ști cumva pe Echim Vancea?..
- Pe Vancea?.. Pe Echim?.. Dacă-l știu?.. Păi e cel mai bun prieten al meu!.. Da ce vorbesc prieten?... Mi-e ca un frate dom’ profesor!... Am mințit fără să roșesc.
- Măi da ce sarmale am mâncat eu la Echim, da ce pălincă am băut!... Plescăii din limbă profesorul și îmi dădu un cinci. Rugându-mă să-i transmit lui Echim multe salutări.
Ce era să fac? M-am dus la Echim Vancea să-i duc salutările profesorului. I-am povestit ce prieten și frate am fost cu el, până am trecut examenul, căci, te faci frate și cu dracu, până treci puntea.”
Echim a răs cu hohote, de pățania mea. Nu s-supărat, doar mi-a spus la plecare:
- Mă băiete, mi-e îmi plac proștii deștepți!


.  |








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!