poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 3174 .



ziua mea de iarna
personale [ Jurnal ]
.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [emmagreceanu ]

2013-02-08  |     | 



Cu trenul, din Arma di Taggia, într-o oră jumătate ajungi la Limone. Traseul străbate câteva localități aflate la malul mării, apoi urcă spre Alpii Maritimi.

Noi avem locuri în partea dinspre munți, așa că sărim ca niște copii să vedem marea. E azurie. Nici o legătură cu norii întunecați de deasupra. Ba dimpotrivă, dacă m-ar întreba cineva, aș spune că îi percep grei, apăsători, sprijinindu-se parcă în orizont, gata să cadă de-a rostogolul, stârnind o furtună. Dar nu mă întreabă nimeni și-atunci, cu sufletul în gât, privesc valurile care se sparg la câțiva metri de noi.

În Ventimiglia, deja se simte diferența. Roci impresionante împung cerul, răsfrângându-se peste oraș. Aerul devine rece, geamurile trenului se aburesc. Se văd piscurile Alpilor. Nici nu respir, nici nu clipesc, absorb fiecare imagine cu lăcomia unui înfometat, cu bucuria unui copil. Fac poze la orice nimicuri. Sate, culmi împădurite, șosele șerpuitoare ca niște meandre, stații, râuri cu apa incredibil de albastră. Sunt numai suflet și-n gînd îmi spun; mai mult, mai mult.

Trecem în Franța. Plouă. Îmi aduc aminte că dimineață am auzit primele tunete din acest an. E o anomalie pentru mine. Iarna trebuie să ningă, nu să tune, mi-am spus privind pe geam cum vântul purta ploaia pe sub felinarele încă aprinse.

În Sortie, o mică localitate, ploaia e déjà transformată în ninsoare. Staționăm mai mult și am timp să fac poze. E uimitor contrastul dintre atmosfera mohorâtă a munților și culorile vii ale clădirilor. E ca și cum ar compensa. Vagonul se umple. Câțiva turiști, o familie cu un copil, două fete la navetă îmi închipui eu. Atmosfera se schimbă și încercând să mă sustrag de la jocurile partenerilor mei de drum, ascult ritmul fluent al limbii franceze. Enrico îmi spune că nu era așa. Nu demult, era plin de turiști iar trenul număra patru-cinci vagoane pline. Acum erau doar două. Unul singur ocupat. Criza, desigur.

Pornim. Linia ferată merge un timp în paralel cu o stradă despre care aflu că e vechiul traseu. Urcăm, munții rămîn jos, sub noi, cu rîuri, case, străzi, mașini staționate sau circulând, cu vieți de oameni despre care nu știm nimic. Fulgi mari și deși trec razant, izbindu-se de geamuri. Unde golul dintre doi versanți e mai profund, îi vezi rotindu-se sau rostogolindu-se în abis. Geamul se aburește aproape instantaneu, din mine nu au rămas decât ochii larg deschiși și bucuria că asist la un asemenea spectacol.

Uneori tresar, îmi simt urechile vuind, aparatul scatează, ceilalți rîd. ”Tunel!” se exclamă.

Sunt tot mai dese spre finalul traseului. De câte ori ieșim, ceilalți strigă. Hai! Acum! Ai prins ceva?

La Tende sau Tenda teritoriu odată italian, acum francez, totul e alb. Ultima stație înainte de Limone. Am deschis geamul și am făcut poze în voie.

Urcăm din ce în ce mai greu. Roțile scrâșnesc alarmant pentru mine. Nici o expresie de îngrijorare pe fețele celorlalți. Apoi, într-o gară mică, cu ceas și bănci ca toate gările, oprim și coborâm, afundându-ne până la genunchi în zăpadă.

După plecarea trenului a rămas doar o liniște indescriptibilă. Ningea abundent cu fulgi mari. Totul în jur era alb. Un alb înfundat parcă. O Narnia sau un loc în care, absorbit de frumusețe, te simți confuz.

Din cauza ninsorii nu se văd piscurile, nu se văd casele. Pornim spre centrul stațiunii. Drumurile sunt înzăpezite, mergem pe urmele vagi ale roților de mașini. Nu mă simt nicidecum acasă. Nici un strop de melancolie nu-mi amestecă gândurile. E un loc nou pe care nu am cum să-l leg de nimic din trecut. Doar o bucurie expansivă îmi mărește cutia toracică, îmi trepidează în picioare și merg. Merg prima, deschizătoare de drumuri, chinuindu-mă să păzesc aparatul de potopul fulgilor care cad halucinant. În stațiune nici țipenie de om sau nici urmă de suflet, cum spune Danielle.

Nu putem vedea mare lucru, marele lucru fiind mai ales piscurile munților, remarc două străzi ca două coridoare, mărginite de clădiri destul de înalte. Ambele străzi se termină într-o piață, apoi una continuă, trecând peste un pod, spre o biserică și se oprește într-o altă stradă care urcă spre pista de schi. Cealaltă, unde comparația cu Narnia ar fi mai mult decît evidentă, dacă aș înlocui brazii cu paltoanele din poveste, duce spre pădure sau spre telecabină. Mici ramificații se opresc în spații închise- curți, garaje, grădini.

Așa că ne întoarcem și căutăm un restaurant unde să mâncăm. Găsim o pizzeria, suntem ajutați să ne scuturăm de către un băiețandru și intrăm. Sigur, în interior e cald, de altfel nu simțisem frigul nici afară, poate că l-am ignorat, îmi spun privindu-mi cizmele déjà ude.

Mă sâcâie timpul pe care îl vom pierde mâncând. Și imposibilitatea de a vedea mai mult și iar timpul care se scurge, apropiindu-ne de ora când ne vom întoarce. Chelnerii sunt amabili, deși vorbesc prea mult. Or vorbi puțin în general, cine știe? Ies pentru fumat. Un șir de dojeneli mă însoțește până la ușă, intimidându-mă oarecum. Dar după ce ușa s-a închis, sunt singură. Pot cuprinde, pot analiza, pot memora amănunte.Și totuși, nimic. Privesc doi trecători cu umbrele, văd un monument ridicat pentru a evidenția Alpii Maritimi, brazi oriunde ai privi, un vânzător ieșind cu lopata dintr-o pasticerie viu colorată, biserica, o fântână și mai ales acoperișurile incredibil de țuguiate de zăpadă. Nu pot nici măcar fuma. E ca și cum aș fi închisă într-o iluzie, îmi spun tușind. Danielle mă pândește de dincolo de geam și râde, ridicându-se să mă arate cu degetul celorlalți. Mă simt judecată pe nedrept, nici măcar nu fumasem.

Cît timp am băut cafeaua într-un bar, au început să dezăpezească. Prea târziu, mai era jumătate de oră până la tren. Să rămînem nu putea fi vorba, așa că ne-am întors. În gară am aflat că se anulaseră déjà două trenuri, iar al nostru avea să fie amînat de două ori. Cât am așteptat, m-am gîndit la neputința mea de a simți în profunzime, așa cum mi se întâmpla de obicei. Am ieșit singură, am mers chiar spre Narnia descoperită de mine, am scuturat zăpada, am atins-o, m-am lăsat să cad…Nimic. Nu puteam simți. Nici regret, nici dorință să plecăm sau să rămînem…

Când însă la Ventimiglia am coborât pentru a schimba trenul spre casă, am văzut zăpada rămasă pe scări, tasată pe tampoane, am apăsat cu o mînă locul unde era camera foto.

Apoi toate au devenit din nou familiare.



href="http://s1023.beta.photobucket.com/user/lisamanolescu/media/P1100324_zpsbdb7cba4.jpg.html" target="_blank">P1100324_zpsbdb7cba4 photo P1100324_zpsbdb7cba4.jpg

P1100327_zps81ec3d47 photo P1100327_zps81ec3d47.jpg

P1100328_zps4e6e94d7 photo P1100328_zps4e6e94d7.jpg

P1100333_zps2cb8d342 photo P1100333_zps2cb8d342.jpg

P1100338_zps7228ae8f photo P1100338_zps7228ae8f.jpg

P1100366_zps67f7bdbc photo P1100366_zps67f7bdbc.jpg

P1100367_zps3583544d photo P1100367_zps3583544d.jpg

P1100373_zps861a497b photo P1100373_zps861a497b.jpg

P1100386_zps73082e6e photo P1100386_zps73082e6e.jpg

P1100389_zps7a78b4b2 photo P1100389_zps7a78b4b2.jpg

P1100390_zps63c4c9e1 photo P1100390_zps63c4c9e1.jpg

P1100408_zps25f14bb8 photo P1100408_zps25f14bb8.jpg

P1100409_zpscd20826a photo P1100409_zpscd20826a.jpg

P1100410_zps266c63cd photo P1100410_zps266c63cd.jpg

P1100412_zps9f5070b3 photo P1100412_zps9f5070b3.jpg

P1100417_zps4b0b2c58 photo P1100417_zps4b0b2c58.jpg

P1100419_zpsc2ff0f8f photo P1100419_zpsc2ff0f8f.jpg

P1100423_zps8ac60065 photo P1100423_zps8ac60065.jpg

P1100428_zps787348cf photo P1100428_zps787348cf.jpg

P1100430_zpsa2ff2480 photo P1100430_zpsa2ff2480.jpg

P1100431_zps40e04e9b photo P1100431_zps40e04e9b.jpg

P1100434_zpsf7762eae photo P1100434_zpsf7762eae.jpg

P1100439_zps065c84ae photo P1100439_zps065c84ae.jpg

P1100441_zps88211cce photo P1100441_zps88211cce.jpg

P1100442_zps57a64b38 photo P1100442_zps57a64b38.jpg

P1100446_zpse587a5f4 photo P1100446_zpse587a5f4.jpg

P1100447_zps356889c4 photo P1100447_zps356889c4.jpg

P1100449_zpse4eb4b63 photo P1100449_zpse4eb4b63.jpg

P1100453_zpse44d7dc4 photo P1100453_zpse44d7dc4.jpg

P1100457_zps95803332 photo P1100457_zps95803332.jpg

P1100467_zps56aa51c9 photo P1100467_zps56aa51c9.jpg

P1100475_zpsbbaa16a6 photo P1100475_zpsbbaa16a6.jpg

P1100480_zps28af593d photo P1100480_zps28af593d.jpg

P1100484_zps61dda282 photo P1100484_zps61dda282.jpg


P1100496_zps9703fe5c photo P1100496_zps9703fe5c.jpg

P1100499_zps4f6384ae photo P1100499_zps4f6384ae.jpg

P1100502_zps2fe61028 photo P1100502_zps2fe61028.jpg

P1100509_zpsd45512ad photo P1100509_zpsd45512ad.jpg

P1100511_zps7cc85e1f photo P1100511_zps7cc85e1f.jpg

P1100523_zps881f1d5a photo P1100523_zps881f1d5a.jpg

P1100525_zps6f904dad photo P1100525_zps6f904dad.jpg

P1100530_zpsd6e92797 photo P1100530_zpsd6e92797.jpg

P1100541_zps725b1707 photo P1100541_zps725b1707.jpg


P1100548_zpsc2621264 photo P1100548_zpsc2621264.jpg

P1100566_zps5d11d87b photo P1100566_zps5d11d87b.jpg

P1100570_zps6a4fa28a photo P1100570_zps6a4fa28a.jpg

P1100576_zpsf9d3a6f2 photo P1100576_zpsf9d3a6f2.jpg

P1100583_zps8d082183 photo P1100583_zps8d082183.jpg

P1100593_zps10aea13d photo P1100593_zps10aea13d.jpg

 photo P1100634_zpsec70ca31.jpg


 photo P1100668_zps1097dba5.jpg

P1100671_zps7f05712d photo P1100671_zps7f05712d.jpg

P1100680_zps78509d89 photo P1100680_zps78509d89.jpg

P1100706_zpsb242ba49 photo P1100706_zpsb242ba49.jpg

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!