poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 
Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 7262 .



Vintage - III -
proză [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [YLAN ]

2011-08-08  |     | 



Bătrâna s-a aplecat și i-a șoptit la ureche:
- Mihnea, corpul meu a devenit un ecorșeu tragic. Dacă vâri un cuțit în mine acum, nu voi simți nimic! Pot să jur!
- Dar ce s-a întâmplat? Luc, mă sperii!
- Mihnea...dedicația asta... „Să nu uiți, Balcicul!”...este dedicația pe care am încrustat-o pe ceasul dăruit lui Petru...Cred că visez...! Nu pot exista pe lumea asta mică două ceasuri identice, cu aceași dedicație pe capac! Nu înțeleg cum de a ajuns pe taraba asta... Și, mai ales, după atâta amar de vreme! Cumplit este că nu-mi imaginez ce este cu pata asta de sânge de pe capac. Îi aparține lui Petru, sau altcuiva...? Asta înseamnă că Petru a înstrăinat cadoul meu. L-a vândut...
- Parcă spuneai că relația voastră s-a stins brusc...Că n-ai mai știut nimic de el... Luc, poate nu vorbim despre același obiect...Mă refer la pata de sânge...Imaginează-ți, au trecut de atunci...
- Păi, să facem o socoteală simplă, Mihnea. Aveam 20 de ani atunci, în 1916...
- Acum suntem în 1973, Luc...
- Îți poți imagina, Mihnea, cât a călătorit prin timp acest ceas! Dacă este același pe care i l-am dăruit lui Petru. Putem afla asta, întrebându-l pe negustor de unde îl are...
- Luc, negustorul ăsta de iluzii vechi nu trebuie să știe ce valoare sentimentală ar putea avea pentru tine acest obiect. Ar supralicita, în cazul în care vrei...
- Să-l cumpăr, nu? Nici nu mă gândesc să-l las pe taraba asta de vise! Oricât ar costa! Chiar dacă nu ar fi același ceas ca cel în care am lăsat o parte din sufletul meu...
- Luc, îți dau un sfat! Dacă vrei ca ceasul să fie din nou al tău îmbracă o haină de comerciant versat. Versat am zis, nu cupid!
Proprietarul micii tarabe sesizase uluirea de o clipă a lui Luc și, când s-au apropiat iarăși de taraba lui, i-a întrebat:
- Vă pot ajuta cu ceva? Doamna pare un pic tulburată la vederea unui obiect din colecția mea...
- D-le, i se adresă Luc cu vocea încă tremurând. De unde aveți acest ceas? Sau, mai bine zis, cum a ajuns în posesia d-voastră...?
- Este o poveste veche, doamna mea. De ce vă interesează?
- Fiindcă acest obiect îmi amintește de o parte din viața mea. De herbul unei povești de iubire trecută, măsurată cu zgârcenie de cămătar de limbile unui ceas asemănător..
- L-am cumpărat de la un fost ofițer. Gregorian Petrescu...Poate acest nume vă spune ceva...
- Nu, din păcate, nu, nici nu ar avea cum să-mi spună ceva. Vă pot întreba cam când l-ați achiziționat? Poate știți și de unde provine pata asta de sânge. Căci este o urmă de sânge, dacă nu mă înșel, nu?
- L-am achiziționat acum o jumătate de an. Am un mic magazin pe Lipscani. Când dl. Gregorian m-a pus să-l prețăluiesc, nu știam dacă am de-a face cu un expert în materie, care vrea să-l vândă, strâmtorat de cererile vieții ășteia uneori crude. După ce am stat de vorbă cu el și mi-a spus că este ofițer în rezervă, mi-am dat seama că am în față un novice în domeniu. Așa că nu mi-a luat prea mult timp să-l conving să accepte prețul pe care i l-am oferit. Cât despre pata de sânge, vă rog să mă credeți că nici nu m-a interesat proveniența ei. Un Vacheron intact sau cu o pată de sânge, sau ce-o fi ea, valorează tot atât de mult. Vă rog să mă credeți! Am sperat că fiind un exemplar rar va interesa pe cineva. Dar sunteți prima persoană care mă întreabă de el.
- Poate că mă aștepta pe mine, nu credeți? Destinul croiește punți prin timp pentru cei pe care-i alege. Știu, ați putea zice că sunt o visătoare ca multe altele la vârsta mea, dar, credeți-mă, orice fenomen legat de existența noastră, oricât ar părea ea de efemeră, are un scop prestabilit. M-ar interesa să-l cumpăr... Ce preț are?
- Fiind vorba de un Vacheron...500 de lei... așa, ca pentru d-voastră ...pentru valoarea lui sentimentală, să zicem...
- Domnul meu, vă dați seama că pentru o bătrână uitată pe lume vizita aceasta trebuia să fie una care să o scoată din cercul vicios al singurătății macerate în uitare. Nu am acești bani la mine, dar mâine dimineață la prima oră vi-i pot da! Numai să-mi promiteți că mi-l păstrați!
- Aveți cuvântul unui negustor vechi și serios, doamnă...
- Pârvulescu Lucreția...Luc, pentru cei apropiați...Din această clipă și pentru d-voastră. Poftiți cartea mea de vizită. V-ar deranja dacă v-aș invita la mine acasă? Nepotul meu, aici de față, mâine va fi prin cine știe ce sală de tribunal, încercând printr-o pledoarie gureșe să convingă lumea că încă mai există dreptate pe lume. Nu v-aș putea întâlni în alt loc decât la mine acasă. Am un șerbet de trandafiri minunat. Nepotul v-o poate confirma... Vă aștept? Pe la ce oră?
- La ora 10 sunt la ușa d-voastră, doamnă! Numele meu este Dumitru Pleșoianu...Încântat de cunoștință!
- Ați mai putea lua legătura cu acel domn...de la care ați luat ceasul?
- Vă referiți la dl. Gregorian? Cred că mai am cartea de vizită a dânsului... Deși a trecut atât de mult timp...
- Poate îl puteți convinge să vină cu d-voastră... Mi-ar face plăcere să-l cunosc.
- Voi încerca să-l contactez, doamna mea, voi face tot posibilul.

.  | index








 
shim Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. shim
shim
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!