Sari la conținutul principal
Poezie.ro
Eseuri

Școala cool

A fi cool-nu e destul.Trebuie să fii prost de cool

5 min lectură·
Mediu
\"Vai ce bine ne-am simțit azi la școală...ne-am uitat într-o revistă de modă, după aceea a venit tipul ăla supertare care mi-a aruncat mai mult de o privire...i-am făcut semnul acela și cred că m-a înțeles pentru că m-a invitat săptămâna viitoare în club Twice...apoi a venit profu\' și i s-a rupt cămașa pe când încerca să scrie la tablă și Popescu i-a pus pe catedră 100 de mii să-și ia o cămașă nouă...vai ce bine ne-am distrat...\" File din viața unui licean. Completate cu droguri, completate cu scandaluri și cu diverse alte chestii cool. Lipsește ceva de-aici ? Poate. O cursă cu mașinile supertari pe străzile Bucureștiului să sperie plebea ? O babă împinsă pe scări în tramvai ? Da, și aceste distracții cool dar parcă altceva...a, da, învățătura. Pentru că, totuși, suntem la școală. Sau nu ? După 1990 a prelevat în mintea liceenilor și din păcate și în cea a unor responsabili la nivel guvernamental ideea izvorâtă din filmele americane de duzină că școala înseamnă distracție. Sigur, există și acolo tocilari, nerds-dar sunt în general personaje antipatice. Tipii populari, regele și regina prom-ului, nu se prea omoară cu școala-la ce bun ? Și uite așa, ajung vag alfabetizați la facultate-cazul cel mai fericit în care ,așa cum arăta Martha Petreu într-un articol recent, facultatea trebuie să-i învețe să scrie- sau, în cazul tragic, direct în viață. Unde, dacă nu au tată și mamă \"garnisiți\" vor înjura școala că nu i-a învățat nimic. Din păcate, la noi se poate orice. N-am învățat nimic din rigoarea unui învățământ francez, acolo unde un bacalaureat înseamnă ceva. N-am învățat nimic, în general. Am învățat doar să mergem pe minima rezistență pentru că așa dă bine. A face școală, în general, o legătură directă cu ideea de distracție. Te poți distra în școală, prin ceea ce înveți- sau, te poți distra afară, școala e gândită pentru a-ți da un corp de cunoștințe cât de cât utile. A face școală trebuie să fie, într-un fel, o pasiune. Și pentru cel instruit-ucenicul- care vine să învețe. Timp de mii de ani oamenii veneau la școală să învețe. În secolul nostru vin să fie cool, să se drogheze, să aibă de unde pleca. Și pentru că îi obligă babacii. Și pentru instructor. Fără pasiune, nu rămâne nimic. Dar chiar nimic. Salariul e mizerabil. Meditațiile sunt mai mult sau mai puțin furt pe față. Fără pasiune, nu poate exista profesorat. A face școală, în general, trebuie să fie, într-un anumit fel, un mister. Poate nu ceva la fel de sfânt ca mersul la biserică, dar pe aproape. E un mister transmis din generație în generație, misterul culturii. Fără această cultură suntem rupți de civilizație, nu suntem mai buni decât animalele.Iar acest mister, din păcate nu se poate dobândi oricum. A fi un profesor popular, a fi un profesor cool și a coborî ștacheta la nivelul elevilor tăi nu înseamnă nimic. A fi un profesor cool și a nu te interesa că elevul tău pleacă din școală fără cele mai vagi idei despre cultură- în schimb cu distracție cât cuprinde, nu înseamnă că participi la acel mister. Ci că îți abandonezi orice fel de speranță. Din păcate școala a ajuns un fel de produs inodor, incolor, vag suportat- ea nu se mai face deloc. Nu cred că avea ceva legătura cu comuniștii faptul că învățam despre Boileau la orele de literatură. Și nici faptul că am făcut latina în școală. Sau că am învățat o istorie extraordinară, de la un mare dascăl. Cu toți avem propriul nostru domn Trandafir, pentru mine el s-a numit Toader, profesorul de istorie. Și mulți alți. Mulți mulți alții. Care n-au fost neapărat cool. Însă care ne-au lăsat moștenire ceva. Ceva pe care tinerele generații nu-l mai primesc. De ce ? E numai o chestiune de salariu, de plată insuficientă ? Sau e și ochestiune de vocație ? A fi profesor, la fel ca și a fi preot înseamnă să ai o vocație. Și mulți dintre noi nu o au.Aici nu sunt din păcate chestiuni politice. Pentru că politica nu are ce căuta în școală. Aici sunt chestiuni de deontologie profesională. Pentru că nu e normal să spui „vai ce cool a fost azi la școală” ci „vai ce interesant a fost azi la școală...”. Pentru că din micile cedări, din micile compromisuri ne vom duce cu toți din ce în ce mai jos. Pentru că dacă un student are un scris de clasa a IV-a – și, din păcate, foarte mulți studenți ai mei au un astfel de scris- e grav. Pentru că dacă un student confundă pe Bourboni cu Capețienii, pentru că dacă un student habar n-are cum îi chema pe cei trei mușchetari sau cine este pinguinul Apolodor- el nu este un om întreg. Din el lipsește ceva. Chiar dacă va fi foarte bun pentru Harvard și Princentown. Chiar dacă i se pare că lumea începe și se sfârșește cu el, olimpicul. Și această perdea o avem și noi pe ochi. Avem 1...5% elevi și studenți olimpici și ne facem iluzia că avem un învățământ performant. Din păcate bătălia e pierdută la liceele de cartier, la liceele din Þăndărei, Făurei și alți ...ei unde e mai important să faci orice altceva decât carte. Și pierdem această bătălie.O pierdem cu fiecare tânăr cool. O pierdem cu fiecare tânăr plictisit de „porcăriile alea care se învață la școală”. O pierdem cu fiecare tânăr drogat. Pierdem cu toții.Vom obține o lume MTV. O lume de preparate gata digerate, care să nu facă apel la mintea noastră ci doar la simțurile noastre. Și dintre acestea-la cel mai jalnic- simțul de imitare.
01011858
0

Despre aceasta lucrare

Tip
Eseuri
Cuvinte
938
Citire
5 min
Actualizat

Cum sa citezi

Eugen Galateanu. “Școala cool.” Atelier, Poezie.ro, https://poezie.ro/atelier/eugen-galateanu/eseu/94265/scoala-cool

Comentarii (10)

Autentifica-te pentru a lasa un comentariu.

@radu-herineanRHRadu Herinean
cultura tine de educatie si de alegere.
documentarele interesante sunt pe discovery, national geografic, iar cele romanesti pe tvr cultural si pe tvr international. daca poti sa cheltuiesti inca o suta de mii pentru cultura, cred ca poti sa obtii si pachetul cu cele 3-4 posturi discovery specializate

ah, iar emisiunile de tip Ciao Darwin nu sunt obligatorii. cei care au Antena 1 au si alte canale. am verificat special pentru tine si iata ce alternative de emisiuni ti-am gasit pentru joia care urmeaza in jur de ora 20 (cand incepe Ciao Darwin):
- tvr 1 - 20:00 Fanfan la tulipe (film 1952)
- b1 tv - 20:00 Comisia adevărului (Documentar)
- discovery - 20:00 Printre tigri
- Viasat Explorer 20:00 Direcția: aventură! (film documentar)
- Hallmark 20:15 Necunoscutul (Canada dramă, 1998)
Sunt sigur ca daca vei folosi telecomanda la ora 20:15 in ziua de joi vei mai gasi si alte lucruri interesante de urmarit. si sunt sigur fiindca, desi stiu de existenta acestei emisiuni si mi se intampla sa ma uit la televizor in ziua de joi la acea ora, nu am vazut niciodata aceasta emisiune. cum ziceam... chestie de alegere.

asa ca nu imi dau seama despre cine vorbesti aici. despre mine nu, despre fratele meu de 16 ani nu, fiindca nici el nu se uita la acea emisiune, despre cea mai mare parte a cunoscutilor mei nu... deci, uhm, cred ca vorbesti despre tine.

cat despre viata de licean, te asigur ca exista si copii care studiaza, invata si care vor face ceva cu viata lor, EXACT asa cum erau si in timpurile \"dinainte de 1990\", si poate chiar intr-o proportie mai mare decat atunci si cu rezultate pe termen lung mai bune decat atunci. fiindca acum nu mai trebuie sa intre toti la liceu, nu mai trebuie sa intre toti la facultate, si cu siguranta nu mai termina toti facultatea, chiar daca printr-o minune, reusesc sa o inceapa.

nu am nici o intentie polemica, doar ca am ajuns sa fiu cel care aproba acest material si daca tot mi-am pierdut timpul citindu-l m-am gandit sa imi mai pierd inca un pic de timp oferindu-ti o mana de ajutor.

un eseu absolut incolor si inodor, care nu spune absolut nimic si caruia nici macar nu ii vad rostul. l-as trimite la atelier, dar hai sa vedem ce mai zic altii. poate eu ma insel.
0
@sunet1Ssunet1
Aici nu pot sa nu ii dau dreptate lui Radu, care a punctat exact ce trebuia sa \" puncteze \". Nu exista termen de comparatie intre ce a fost si ceea ce este acum in materie de educatie, cultura, mass media. Numai ca trebuie sa \"poti\" sa selectezi - chiar cu telecomanda ! Personal nu am vazut niciodata nici un episod din Ciao Darwin si nici nu am de gand sa vad. Este un spectacol care \" prinde \" la o anumita categorie de oameni; de exemplu muncitorii de pe santierele patriei - produsul epocii pe care o glorificati.
Ei si cei asemeni lor urmaresc astfel de programe, dar vina nu este a \" prezentului \", ci a trecutului, a societatii socialiste multilateral dezvoltate. Asa ca dupa parerea mea, domnule Galateanu, mai bine ati scrie un eseu despre republicanii din spania, sau rezistenta comunista franceza -care a facut minuni de vitejie in ww2, colaborand cu ocupantul german...
0
@eugen-galateanuEGEugen Galateanu
Sincer să fiu probabil că sunt prea bătrân și nu îmi mai dau seama ce ar avea vrremurile de dinainte de 1989 cu cele prezentate anterior. Văd la BBC circa 4-5 documentare interesante pe săptămână. Am fost două săptămâni în Belgia în octombrie- și acolo sunt alte emisiuni educative, la posturile principale. Sunt englezii și belgienii comuniști ? Sau suntem noi gata să sărim la jugulară imediat , fără motiv ? Îmivoi reciti textul și dacă găsesc în el vre-o cât de mică nuanță că laudă comuniștii-îl voi distruge cu mânuța mea.
A, că face referire la \"după 1990...\" păi începând cu Beverly Hills 2020 (parcă) și terminând cu American Pie parcă n-am văzut astfel de filme educative, înainte. Și parcă nici nu ni se spunea că a învăța e o prostie-totul e să fi șmecher. Și, din păcate, asta o fac marea majoritate a filmelor americane de serie B. E u nfapt. Sau poate că și în spatele lor sunt comuniștii ?
0
@ovidiu-nacuONovidiu nacu
cred ca problema nu se pune asa: inainte si dupa \'89. e vorba aici de doua lumi diferite care duc de fapt in acelasi loc: si \"libertatea\" consumista, si conformarea stahanovista inseamna acelasi lucru: pierderea adevaratei libertati,cea care ii confera omului demnitatea de OM.
se stie: in toate vremurile si timpurile adolescentii au un comportament mai...tembel,ca sa-i spunem asa(e o constatare pe care am facut-o mai ales pe pielea mea, si apoi pe a altora). in funcie de mediul psiho-social si afectiv in care traiesc, ei isi vor exprima aceasta stare datorata hormonilor in diferite moduri. ceea ce inainte era \"stoc\" ori doar \"fain\", azi este \'cool\' , \"mega\", \"super\", etc.
care-i problema aici?
iar daca te referi la nivelul de cultura/eduucatie sunt de acord cu tine: azi si nivelul profesorilor lasa de dorit, dar mai ales cel al elevilor. in unele scoli inca mai sunt imprimate de mentalitatea comunista, spaga(sau \"darul\"-cum i se mai spune) functioneaza la niveluri \'normale\',elevii trec clasa, parintii sunt multumiti, profesorii isi iau leafa. deci totul e ok, un ok plin de inteles , facut cu ochiul. dar asta e o alta problema, mult mai acuta decat\"coolnes\'-ul pomenit de tine.

ps pt Dl Herinean: cultura nu se face de la televizor, ci din carti. televizorul informeaza(sau dezinformeaza,cum doriti), cartile culturalizeaza. de urmarit cate emisiuni de cultura -pentru ca desi sunt o raritate, ele exista- si cate emisiuni de...\"cultura generala\", gen ciao darwin, sunt difuzate pe progamele romanesti. eu unul socotesc ca in cel mai bun caz 20% - 80%, in favoarea \"culturii generale\" binenteles. iar progamele straine, la care o buna parte din romani nu au acces(fie din saracie, fie din cauza locatiei rurale) nu ofera cine stie ce \"cultura\", ci mai degraba indoctrineaza privitorul cu ozn-uri, evolutionism, case bantuite, etc.exista si documentare de trei stele ,insa sansa de a prinde unul atunci cand ai timp de tv si te uiti pe aceste programe, este destul de mica.
0
MMMerisanu Mihai
Emisiunile de tip Ciao Darwin si Un barbat adevarat ( am eu o pasarica...) sunt produsele directe ale capitalismului, la fel cum si toate produsele legitime care exploateaza evident masele intru obtinerea unui profit la fel de evident. Aceste emisiuni nu pot fi impiedicate de nici un fel de institutie liberala, cu atat mai putin de catre un eseu. As dori sa contrazic teoria cum ca ele reduc nivelul de cultura pentru ca ele au deja un public inca din faza incipienta. Au un public predestinat. Mi-e greu sa cred ca cineva ar descoperi Ciao Darwin in acelasi fel in care eu ori matale am descoperi un documentar banat. Aceste emisiuni nu se extind. Ele nu acapareaza alta procente din populatie decat cele special \"concepute\" pentru asa ceva si afltate intr-o evidenta impotenta intelectuala.
0
MMMerisanu Mihai
da,este o problema de proportii galactice dar ea nu trebuie cautata in liceu ci mult mai devreme. Sabloanele educationale de tip agresiv-patriarhal si totalitar par sa nu mai functioneze din motive care-mi depasesc competenta. Totusi as tinde sa cred ca scoala insasi este de vina. Scoala se prezinta sub forma unui creuzet, o zona de confluenta a tuturor tipurilor de sisteme educationale, credinte si atitudini si de aici nu mai ramane decat ca unele sa triumfeze si sa devina dominante. Procesul de americanizare ne asigura ca nu vor fi cele de facura, de ce nu, comunista. Tranzitia creeaza confuzie. E ceva natural. Unui copil prins in acest vartej nu-i ramane decat sa se revolte permanent in functie de cum bate vantul. Chiar daca asta inseamna, desigur, a fi cool.Ar trebui adoptate alte modele de educatie, chiar si cele de factura americana, nu vad nimic rau in asta, dar pentru aceasta realizare, trebuie un alt set de parinti.
0
MMMerisanu Mihai
infinit mai periculoase decat emisiunile tampite si postul acasa ( am si eu o pasarica...) sunt revistele pentru tineret. Rog domnii prezenti la aceasta discutie sa citeasca, cap-coada, orice numar al revistei \"cool-girl\", \"bravo\", sau orice de gen. ( cel mai bine ar fi cool-girl). Riscul aici este urias pentru ca se adreseaza varstei in formare si odata ce veti citi sunt sigur ca imiveti da dreptate si poate purcedem spre semnarea vreunui manifest. Astept vesti.
0
MMMihai Moise
domnule Eugen, eu daca as fi in locul dumitale, m-as mira la cat se schimba lumea, poate ca m-as mania pe prostiile care zgaltaie frezele tinerilor, insa nu cred ca m-as pune la mintea lor.
0
@eugen-galateanuEGEugen Galateanu
Noi ne facem că muncim, ei se fac că ne plătesc...cam la atât s-ar reduce sloganul \"toată lumea fericită...\". Din păcate, problemele sunt mult mai grave...nu văd de ce cineva și-ar pierde libertatea la școală- pentru că e închis n ore într-un spațiu restrâns ? Însă și mai gravă e problema culturii pierdute- o școală fără cultură e inutilă- o școală unde vii ca să te \"distrezi\"- și dacă vă uitați la emisiunile cu și despre liceeni-distracția e principala lor preocupare- e iarăși inutilă. Toată prostia a plecat de la ideea că dacă lăsăm elevul (sau studentul) să facă tot ce vrea el e liber-și noi scăpăm de eticheta de fosile comuniste. Din păcate libertatea lui-așa cum e înțeleasă de majoritatea tinerilor-azi-înseamnă nu numai distrugerea școlii-ceea ce poate n-ar fi în sine foarte grav pentru că o școală care nu știe să se impună asta merită- ci și distrugerea pe termen lung a viitorului.Cât despre hormoni...ei trebuie canalizați către învățătură (oricât de antipatic ar suna asta).Pentru că, din păcate, se poate și mai rău.
0
@andra-serbanASandra serban
hmm, eu sunt noua pe aici, asa ca regret faptul ca abia acum am apucat sa va citesc eseul.
am 15 ani si sunt la liceu, clasa a 9-a. Pot sa spun ca sunt de acord cu spusele dumneavoastra, dar nu chiar in totalitate.
este adevarat( si voi face un pleonasm) foarte foarte adevarat ca o mare parte( as spune prea mare parte ) din colegii mei ar fi fericiti daca maine ar fi cutremur si s-ar darama liceul, poate ca si eu as fi, de ce sa mint, dar asta are legatura si cu materia mult prea complexa si chiar grea pentru noi. de asemenea, timpul pe care il desinam temelor, scolii in general ne ocupa si cele cateva momente de relaxare. si intelegeti ca eu nu sunt deloc genul care pierde noapte prin cluburi, dar nici cea care sta cu nasul doar in carti. ma distrez si eu, dar mi se pare mai bine sa ma plimb trei ore cu prietenele prin centru decat sa stau de la 21 la 3 dimineata in club.
oricum, colegii mei ma surprind din ce in ce mai mult cu tampenia lor, dar am invatat sa imi construiesc o bariera.

voi sfarsi printr-o mica relatare.
ziua lui eminescu, s-a organizat la scoala un fel de mic spectacol destinat poetului.
iar seara domnul director ne-a spus ca la teatru se va tine un spectacol adevarat in cinstea lui eminescu si ca cei ce vor vrea sa participe, au voie sa plece de la ultimele ore.
ce crezi ca s- intamplat?!
dintr-o data tot liceul se imbulzea in biroul directorului sa cumpere bilete, bilete pe care, dupa ce au iesit din liceu \"sa plece la teatru\" le-au aruncat la primul cos.
si au plecat in club Laguna.
ce credeti de asta?!


andra
0