poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 3076 .



Guernica, undeva în Þara Bascilor...
eseu [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Eugen ]

2007-05-30  |     | 



Era zi de târg în Guernica...
Cum te poți simți atunci când totul arde lângă tine ? Atunci când biserica a fost lovită și arde, când tutungeria de unde luai cărți poștale, arde și ea ? Ce poți să crezi atunci când cerul e negru iar din tutungiu a rămas doar un corp calcinat ?
Comandantul Legiunii Condor, Werner von Richhofen și colonelul franchist Vignon prezintă statului major franchist, la Burgos, planul de acțiune "...să bombardăm podul, să oprim accesul gardis (armata bască) în retragere, spre Bilbao..."
Podul n-a fost lovit niciodată. Un pod nu este distrus cu bombe incendiare, bombe cu care erau încărcate avioanele Heinkel. Podul n-a fost distrus niciodată. Podul nu poate fi distrus nici de minele antipersonal- altă încărcătură a avioanelor.
Era zi de târg la Guernica...alături de refugiații civili, oamenii veniți la târg "...să mitraliem tot ce mișcă...de la înălțime nu ai timp să distingi civilul de militar...mai ales când ești în bătaia AA".
Guernica nu era apărată. Nu poți să aperi niciodată ceea ce iubești. Mori cu el.
În mod curios a scăpat și stejarul sacru al bascilor. Același stejar sub care regii și reginele Spaniei jurau să respecte drepturile basce. Același sub care, cu șase luni înainte, primul președinte basc, Aguirre, proclamase independența.
Ce poți să faci atunci când aerul arde și iadul a coborît pe pământ ? Atunci când avioanele mitraliază razant o coloană de copii de școală refugiați din unul din orășelele învecinate ? Ce poți să faci atunci când vezi o fetiță moartă, cu mâna dreaptă îndoită sub cap ?
Werner von Richthofen era genul de militar tânăr, care nu respectă regulile. Era genul de militar care urmărește maximizarea rezultatelor obținute, prin orice mijloace. Werner von Richthofen nu era un nazist convins. De asemenea, nu era convins de importanța vieții copiilor, mai ales când aceștia erau inamici.
Era zi de târg la Guernica...un oraș insignifiant, în Þara Bascilor. Era înjceputul terorii, începutul fricii de a te uita la cer.
Mai mult de 100 de preoți basci au semnat un memoriu pentru Vatican. Cardinalul Pacelli, viitor papă din eroare, viitorul complice al lui Hitler la asasinarea evreilor nu i-a primit pe semnatari.
"Este o nouă Reconquistă", i-a spus entuziasmat aghiotantul generalului Queipo de Llano la Sevilla. "Este un masacru" a spus acesta dezgustat, închizând fereastra imensă care dădea spre marea piață albă și pustie.

.  |










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!