poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 7101 .



Literatura și ochelarii de cal
eseu [ ]
(Despre tulburările de vederi)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Turtle ]

2006-08-26  |     | 






Ce sunt ochelarii de cal? Un instrument tehnologic, destinat protejării nobilului și elegantului animal, de anumite forme de informații (excitații) vizuale venite din mediu și care pot provoca reacții dăunătoare atât animalului în cauză ---atât de drag și util omului, de-a lungul secolelor --- cât și oamenilor, printr-un lanț de tip efect-cauză-efect... Acest instrument, ochelarii de cal, reprezintă o formă de răspuns complexă în procesul de adaptare la mediu, dacă avem în vedere, spre exemplu, faptul că omul a pus în slujba calului cunoștințele sale tehnologice pentru a produce prețiosul instrument, în beneficiu mutual.
Inițial, acest instrument era o formă primitivă de filtru care cenzura printr-o metodă simplă și foarte eficientă, o mare parte din informația dăunătoare venită din mediu, împiedicând astfel producerea unor accidente ale căror consecințe puteau fi extrem de costisitoare pentru societate uneori, cum se va vedea mai jos.
Dacă timp de secole această tehnologie --- benignă de altfel --- părea sortită a rămâne în desuetudine, odată cu boom-ul tehnologic, asistăm la o evoluție spectaculoasă a acesteia, îndrăznesc să afirm. Voi argumenta poziția mea mai jos.
Filtrarea informației sau cenzurarea altfel spus, în cazul speciei umane, a avut o evoluție particulară. Una dintre aplicațiile benigne și extrem de răspândite ale acestei tehnologii de filtrare (cenzurare), sunt așa numiții "ochelari de vedere", atât de bine cunoscuți nouă, oamenilor.
Ochelarii de vedere, produc tot o filtrare a informației vizuale. Este vorba despre o modalitate de a deforma realitatea într-un sens sau altul, (vezi utilizarea lentilelor divergente, convergente, bifocale, cilindrice, etc.) astfel încât, ochiul uman afectat, să o poată percepe așa cum apare ea majorității. În acest caz particular, aplicația este tot una benignă, adică, ea urmărește să ofere persoanelor cu vederi diferite de ale majorității, imaginea general acceptată cu privire la realitatea înconjurătoare. În acest fel, indivizii care prezintă tulburări de vederi, sunt ajutați să se integreze mai ușor în societate.
Evident, formele primitive ale ochelarilor, rezolvau o serie relativ redusă de probleme ridicate de tulburările de vederi și mă refer aici la cele generate de modificările morfo-funcționale ale cristalinului care, în secolele anterioare, se pare că erau cele mai răspândite tulburări de vederi.
Tulburările de vederi, se pare însă că au avut și ele o evoluție extrem de complexă, producând de-a lungul acestei evoluții, o serie de forme de tulburări, uneori la scară foarte mare.
Un exemplu tipic pentru subiectul luat în discuție în acest eseu, respectiv conexiunea cu literatura, îl constituie reacția anumitor indivizi la literatura marxist-leninistă.
Această literatură a produs o formă de tulburări de vederi care s-a constituit într-un fenomen foarte foarte răspândit și dăunător unor societăți, care în final a căpătat denumirea de "dizidență". Dată fiind amploarea acestor tulburări de vederi, rapiditatea cu care s-a răspândit această formă de tulburări și gravitatea efectelor generate pe de o parte; neputința mijloacelor tehnologice de a realiza un instrument tehnologic similar ochelarilor deja cunoscuți pe de alta, pentru corectarea acestor tulburări de vederi, s-a apelat la mijloace tehnologice mai puțin evoluate și evident, mult mai puțin eficiente. Nu face obiectul acestui eseu dezvoltatea temei. Mă voi limita la a cita doi autori care au efectuat o analiză detaliată a fenomenologiei: Paul Goma și A. Soljenițân. Există un număr mult mai mare de autori, dar aceștia sunt considerați notorii.
Iată însă că o mutație socială cu mare impact, căderea "Cortinei de fier", a adus și în domeniului tehnologiei ochelarilor un curent înnoitor, astfel încât astăzi, asistăm la o dezvoltare incredibilă a acestei tehnologii.
La baza acestei tehnologii, au stat evident, experiența dobândită de-a lungul câtorva secole de realizare a ochelarilor de vedere.
Astfel, în acest domeniu, odată cu dezvoltarea fizicii cuantice, cu studiul particulelor subatomice, al fenomenelor specifice reacțiilor care au loc între particulele subatomice, a fost fundamentată teoretic problematica legată de câmpurile radiante și interacțiunea acestora cu organismele vii.
Din această categorie, aș aminti doar radiațiile gamma, radiațiile X, fluxurile de fotoni, electroni, neutrino și într-o anumită măsură, particule grele.
Am amintit despre acestea, întrucât omul secolului XX a fost intens supus bombardamentelor cu astfel de particule, ca urmare a dezvoltării a două aplicații foarte răspândite astăzi: Televiziunea și calculatorul personal. Ei, da, deja banalele "TV", "PC" și "laptop".
Ei bine, studiile și cercetările producătorilor de ochelari s-au dezvoltat și ele în această direcție și au produs una dintre marile revoluții în domeniul ochelarilor: Lentilele heliomate.
Ce sunt lentilele heliomate? Sunt niște lentile speciale, care filtrează --- sau dacă preferați termenul, care cenzurează --- o mare parte din aceste radiații. Invenția este revoluționară, deoarece aceste lentile au remarcabila proprietate de a își modifica transparența, funcție de intensitatea radiațiilor. Concret, dacă intensitatea crește, transparența lentilelor scade, reducând astfel fluxul de radiații nocive în mod corespunzător. Din nefericire, cercetările au decurs greu, astfel încât această epocală realizare nu a putut să fie utilizată în eradicarea fenomenului de masă cunoscut sub denumirea "dizidență".
Astăzi însă, asistăm la o evoluție înfloritoare a acestei tehnologii, la o dezvoltare fără precedent. Voi da doar câteva exemple de astfel de noi lentile, derivate din tehnologia de bază a producerii lentilelor heliomate:
(a) Lentilele triviomate. Aceste lentile prezintă avantajul de a proteja redactorii și redactorii șefi ai publicațiilor de tot felul de cuvinte triviale care se găsesc în textele prezentate spre publicare; practic, aceste lentile cenzurează aceste cuvinte, oferind redactorului o imagine corespunzătoare asupra textului analizat;
(b) Lentilele pornomate. Ca mai sus, dar cenzurează cuvintele cu conținut pornografic;
(c) Lentilele scabromate. Ibidem, pentru cuvintele scabroase;
(d) Lentilele totalimate. Aici, mă simt dator să detaliez. Nu este vorba despre lentile mate în totalitate, cum ați putea crede la prima citire. Pentru a ușura înțelegerea extraordinarei importanțe a acestui tip de lentile, voi aminti că opere literare de importanță covârșitoare pentru omenire, capitală chiar, cum ar fi "Das Kapital" și încă multe altele, Tezele celui de-al XIV-lea Congres al PCR bunăoară, au produs tulburări de vederi în masă, așa cum aminteam mai sus, cunoscute sub denumirea generică "dizidență". Răspândirea unor astfel de tulburări de vederi, este astăzi posibil să fie împiedicată, grație acestei epocale tehnologii care produce acum, iată, lentilele totalimate.
Avantajele extraordinare ale tehnologiei, constau între altele în simplitatea remediului, crearea de noi locuri de muncă în industria ochelarilor, protejarea redactorilor publicațiilor de orice fel de riscul apariției unor tulburări de vederi care pot degenera în forme maligne, galopante, de tipul "dizidență", uneori chiar forme mai grave, ca "revoluție" sau derivate; punerea în valoare a unor tezaure de creație literară, care, --- nu-i așa? --- până la apariția acestei sublime tehnologii, era marginalizată, ba chiar ostracizată și de multe ori eliminată din categoria creațiilor literare, ca urmare a apariției unor tulburări de vederi la anumite nivele de decizie.
Mă voi opri aici, având în vedere vastitatea subiectului pe de o parte, pe de altă parte spațiul editorial limitat.

Anno Domini 2006, S, 26 august.

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!