= ... | ioan albu [25.Nov.12 20:57] |
Am vrut sa cumpar si eu cartea din Satna, locul unde a tinut Buddha prima predica. A trebuit sa abandonez, dar am cumparat-o mai tarziu in Darjeeling. Daca tot ati inceput sa-i faceti publicitate, ma gandesc ca n-ar fi rau sa publicati fragmente in traducere din tratatul lui Dharmakirti. | |
= Da, | Manolescu Gorun [26.Nov.12 13:48] |
Si eu m-am gandit. Da deocamdata am facut o traducere pentru mine, nefinisata. Daca imi voi gasi timp, o sa incerc s-o finisez si, eventual, s-o postez. Ceea ce cred ca trebuie subliniat este faptul ca, spre deosebire de logica clasica aristotelica care se bazeaza indeosebi pe "identitate" (celelate doua principii: al "necontradictiei" si al "tertului exclus" fiind relaxate in unele logici "neclasice"; si cand vorbesc, lucru mai putin obisnuit, si de relaxarea "necontradictiei", ma refer, de exemplu, la "complementaritatea" din fizica subatomica), deci pe "identitate": "ceva este intodeauna egal cu el insusi" fara referire la timp, plecand, de fapt, de la "fiinta" parmenideana, logica budista se bazeaza pe alt principie "princeps": cel al "lipsei de existenta inerenta", adica pe principiul schimbarii permanente a oricarui lucru; ceea ce trimite, lucru nu mai poate fi evitat, la cunoscutul ying si yan; si nu este de mirare deoarece logica budista s-a conturat si definitivat in ultima perioada a Budismului (Mahayana) in afara Indiei, indeosebi in cadru Ch'an-ului chinez si al scolii Yogacara (a se vedea si textul meu postat pe agonia despre Fenomenologia Budista, Dan Lusthaus, care fundamenteaza fenomenologic un asemenea principiu). | |